Hae
Colour Outside the Lines

Ensimmäinen viikko ketolla takana

Tänään ollaan oltu ketolla tasan viikko.

Alkuun oli ihan koko ajan nälkä ja olo oli tosi vetämätön. Mua myös vaivasi pari ensimmäistä päivää ihan hirvittävä, jyskyttävä päänsärky.

Huomasin sen olevaan suoraan yhteydessä veden juontiin, koska se loppui heti, kun aloin juomaan enemmän vettä. Vettä pitäisi juoda vähintään 3 litraa päivässä, mutta edelleenkään minulla ei mene alas kuin pari litraa. Tätä pitää siis parantaa, kun tällä ketolla vielä jatketaan vähintään seuraavat kolme viikkoa täysillä. Mulla alkaa työtkin ylihuomenna, joten juominen on tärkeää, että jaksan.

viikko takana ketolla

Miten mun jaksaminen ja yleinen olotila ovat muuttuneet ketolla ollessa?

Oon selvästi energisempi kuin aiemmin eli herään aamulla virkeämpänä. Nukun edelleen aika huonosti, mutta heräämisessä ei enää mene montaa tuntia.

Vatsa ei koko viikolla toiminut kunnolla ja lauantai-iltana se meni todella kipeäksi ja toimi hieman liiankin hyvin. Toivon, että ketolla jatkaminen saa vatsankin tottumaan ruokavalioon ja se alkaa toimia normaalisti.

Toisaalta luulen vatsan toiminnan olevan myös verrannainen tuohon veden juontiin. Jos muistaisin juoda tarpeeksi, toimisi vatsakin ehkä paremmin.

Turvotusta on ainakin kadonnut tai ainakaan vatsa ei tunnu niin pinkeältä kuin ennen. Huomaan myös itse, etteivät esimerkiksi posket ole niin pyöreät kuin aiemmin. Tosin tuon lauantaisen jäljiltä vatsa on vielä hieman turvoksissa. 

Nälän tunne on kadonnut oikeastaan kokonaan. Tai ainakaan ruokailujen välissä ei ehdi tulla nälkä samalla tavalla kuin ennen. Juteltiin just Janin kanssa tästä, että hänelläkään ei ole kuulemma tullut nälkä missään välissä. 

Sokerin himo on varmaan pääni sisällä, koska tällä viikolla on tehnyt mieli sekä suklaata että banaania. 

ketolla viikko takana

Miten mitat muuttuivat ketolla ensimmäisen viikon aikana?

Mä kävin vaa’alla ja mittasin rinnanympäryksen, vyötärönympäryksen ja lantion ympäryksen aloituspäivänä. Mittanauha usein kertoo muutoksesta paremmin kuin vaaka, koska paino saattaa muuttua, jos keho kerää vaikka nestettä hetkellisesti.

Aloitus 26.10.2020:

Paino: 89.8kg

Rinnanympärys: 112cm

Vyötärönympärys: 106cm

Lantionympärys: 125.5cm

 

Viikko ketolla 2.11.2020

Paino: 87.8kg (-2kg)

Rinnanympärys: 108.5cm (-3,5cm)

Vyötärönympärys: 106cm (ei muutosta)

Lantionympärys: 123cm (-2,5cm)

Jotain muutosta on siis selvästi jo tapahtunut ja odotan innolla mitä muita muutoksia tällä ketolla saa aikaiseksi! Mulle on tärkeää pudottaa painoa ihan jo siksi, että mulla suurin ongelma-alue on juurikin tuo keskivartalo, johon rasva pakkaantuu eikä se tiedä terveydelle hyvää. Koska meillä on toiveissa myös uusi raskaus jossain vaiheessa, tiedän sekä raskautumisen että raskausajan onnistuvan helpommin, kun ylipainoa ei ole niin paljon.

Tavoittelen normaalipainoa, mutta en ajattele, että tämä ketolla oleminen toisi mitään pikaparannusta asiaan vaan aion muuttaa kaikkia elämäntapojani terveellisempään suuntaan pitkällä aikavälillä saavuttaakseni tavoitteeni. Ensimmäinen etappi on meidän tulevat häät elokuussa 2022, jonne toivon mahtuvani koon 38 hääpukuun. Tällä hetkellähän käytän vaatekokoa 44.

Onko kukaan muu ollut ketolla ja huomannut sen vaikutuksia?

 

LUE MYÖS: 

Aloitettiin keto valmennus! 

 

MUISTATHAN SEURATA MYÖS INSTAGRAMISSA @SUSANNAKUOHULA, JONNE PÄIVITÄN REAALIAJASSA KETOKUULUMISIA. 

2 kommenttia

  1. Viides viikko ketolla kirjoitti:

    Heippa,

    Itse oman keto-ruokavalion viides viikko starttasi tänään. Itse myös parempia elämäntapoja metsästämässä ja eihän pieni painonpudostus haitaksi ole. En ole itseäni sen ihmeellisemmin mittaillut, vaan oma olo edellä ja peiliä katsoen, tämä tapa on sopinut itselle hyvin. Vanhana sokerihiirenä ekat kaksi viikkoa meni sokerista vieroituessa, mutta nyt alkaa selkeästi helpottamaan :). Tarkoitus olisu olla 5.12. asti ketolla, eli 2 kk ja sitten taas pikkuhiljaa ja maltillisesti palautella hyviä hiilareita ruokavalioon.

    Itse koripalloharrastajana keto on ollut raskas, sillä en saa mistään hiilareista korvaavaa energiaa raskaampaan treeniin ja harjoitukset ovat olleet yhtä tuskaa, kun voimat loppuvat heti alkuun. Toivottavasti tämä muuttuisi pikkuhiljaa ja kroppa tottuisi. Kevyemmät urheilut, kuten uinti ja kävely sujuu ongelmitta.

    Tsemppiä omaan ketoon, itse olen koripalloa lukuunottamatta ollut erittäin tyytyväinen, kun lähdin tätä kokeilemaan!

    Ps. unohtuiko postauksestasi nuo 2.11. mitat? 🙂

    • colouroutsidethelinesblogi kirjoitti:

      Moikka!

      Mulla sattui pieni tekninen probleema tämän kanssa aamulla ja siksi 2.11 mitat eivät päivittyneet tänne. Nyt ne on lisätty!

      Mä ajattelin tätä mittailua harrastaa tämän 4 viikon valmennuksen ajan ja sitten mennä ilman mittailuja.

      Ihanaa kuulla, että olossa on selviä muutoksia. Mulla ei ole tässä mukana vielä kauheasti liikuntaa niin ei onneksi ole voimat vielä lopussa. Toivottavasti sullakin helpottaa pian!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.