Colour Outside the Lines

Best Western Royal Star Tukholma

Kävimme kesällä tyttöjen reissulla Tukholmassa Melissan ja ystäväni Heidin kanssa. Matkan tarkoituksena oli käydä Demi Lovaton konsertissa ja shoppailla. Konsertti oli illalla, joten emme voineet käydä Tukholmassa pelkällä risteilyllä vaan tarvitsimme myös yöpaikan.
Yöpaikaksi valikoitui hieman kauempana keskustasta, Älvsjossa sijaitseva Best Western Royal Star. Olimme liikenteessä autolla, joten sijainti ei haitannut meitä yhtään. Hotellin takana sijaitsi juna-asema, josta kulki tiheään tahtiin junia keskustaan. Matka-aika junalla ei ollut kuin kymmenisen minuuttia, joten pääsimme shoppailemaankin helposti.
Hotellin ulkopuoli oli ehkä hieman ränsistynyt eikä luvannut suuria, mutta olimme valmistautuneet tähän, koska hinta ei yhdelle yölle päätä huimannut verrattuna keskustan hotelleihin.

Sisäpuoli kuitenkin yllätti meidät. Hieman kuluneiden pintojen kaveriksi oli valittu uusia sisustuselementtejä. Respassa oli vastassa iloinen, hyvin englantia puhuva mies, joka pahoitteli, ettei voinut antaa meille huonetta jo kymmenen aikaan aamulla. Kerroin, ettei se meitä haittaa, jos saamme jättää auton parkkiin pihalle. Se kävi paremmin kuin hyvin. Jätimme siis tavaramme autoon, laitoimme hotellilta saamamme parkkikortin auton tuulilasiin näkyville ja lähdimme shoppailemaan. Saimme respasta myös hyvät ohjeet kuinka löytää hotellin lähellä oleva juna-asema. Emme olisi sen läheistä sijaintia edes tajunneet ehkä itse kuin kartan avulla. Se oli sen verran piilossa puiden takana.
Tulimme hotellille takaisin hyvissä ajoin ennen konserttia, mutta kuitenkin sellaiseen aikaan, että pääsimme jo sisäänkirjautumaan hotelliin. Työntekijä respassa oli vaihtunut naiseen, mutta hän puhui myös erinomaista englantia. Kysyin kuinka pääsemme helpoiten konserttipaikalle ja takaisin ja saimmekin oikein hyvät ohjeet siihen.
Huone oli siisti ja oikein toimiva. Olimme varanneet kahden hengen huoneen lisävuoteella. Huoneessa oli kaksi parisänkyä ja lisävuode, joten mahduimme sinne paremmin kuin hyvin. Huoneen varusteluun kuului myös tosi iso kylpyhuone, kirjoituspöytä ja tv. Näkymät ikkunasta eivät olleet huimat, mutta huoneessa oli pieni ranskalainen parveke, joten sieltä pääsi myös haukkaamaan happea tarvittaessa.
Satuimme Tukholmaan juuri helteiseen aikaan, joten emme kauheasti pitäneet tuota ranskalaisen parvekkeen ovea auki.

Unohdin ottaa huoneesta kuvan ennen kuin jo sotkimme sen. Kylpyhuoneesta kuva unohtui kokonaan.

Ulkona oli kauniit istutukset tuomassa hieman kesäistä tunnelmaa.

Ainut miinus huoneessa oli, ettei siellä ollut ollenkaan kokovartalopeiliä. Onneksi sentään hissien ovet olivat peilaavat ja näki ulos lähtiessään, ettei hameen helma repsottanut mitenkään kummallisesti.

Tosi monesta hotellista muuten puuttuu nykyään kokovartalopeilit. Onkohan sille jokin selityskin?

Yöpymisen hintaan kuului buffetaamiainen hotellin ravintolassa. Aamiaisella oli todella laaja valikoima syötävää. Varsinkin hedelmiä oli hyvin tarjolla. Ja ruotsalaiseen tapaan aamiaiselta löytyi tietysti myös lettuja.
Parasta kesällä oli, että aamiaisen pääsi nauttimaan ulkoterassille. Nautimmekin auringon lämmöstä, kun söimme aamiaista. Oli ihanaa istua terassilla, juoda tuoremehua ja vain olla, kun ei ollut kiire minnekään. Aamiaisella oli jonkin verran ihmisiä, mutta sali ja terassi olivat sen verran isot, että kaikille oli hyvin tilaa eikä ruokaa tarvinnut jonottaa.

Olimme maksaneet hotellihuoneen jo sisäänkirjautuessa, joten uloskirjaus onnistui jonottamatta tiputtamalla avainkortti respassa olevaan postilokeroon. Tosi näppärä systeemi!
Pakko mainita vielä hotellista, että hotellin edessä oli tosi iso parkkipaikka, jossa oli hyvin autolle tilaa. Kesällä se toimi oikein hyvin, talvella tietysti autohalli olisi ollut mukavampi vaihtoehto. Hotellilla ei tuntunut olevan minkäänlaista katosta autoille. Parkkipaikasta piti maksaa pieni lisämaksu.
Olimme autolla liikenteessä, koska Heidi ei halua kulkea linja-autolla ja auton jättäminen Helsinkiin parkkiin olisi lopulta maksanut enemmän kuin sen mukaan ottaminen. Hieman jännitti tuo Tukholmassa ajaminen, mutta hyvin se onneksi onnistui. En ollut koskaan ennen ajanut autolla ulkomailla ja olin lupautunut kuskiksi. Nyt on taas pienempi kynnys lähteä autolla uudelleen ulkomaille.

Oletko sinä ollut koskaan autolla Tukholmassa?

Yksi kommentti

1. Anonyymi kirjoitti:

Juuri kävin Tukholmassa pikku reissulla ja ihmisillä on kyllä hyvä asenne tuohon englannin puhumiseen siellä. Oma ruotsin puhuminen on kuitenkin niin ontuvaa, että sillä ei edes pääsylippua osteta.