Colour Outside the Lines

Silja Linen laivat Turusta Tukholmaan

Baltic Princess

Olemme Melissan kanssa kulkeneet pari kertaa Tukholmaan Baltic Princessin vuorolla, joka lähtee Turusta klo:20.15 joka ilta. Oikeastihan kyseessä on 23h-risteily ja risteilyllä olijat eivät pääse maihin ollenkaan. Laivalla voi kuitenkin kulkea myös reittimatkoja, jolloin laivasta noustaan aikaisin aamulla Tukholmaan muiden matkustajien vielä nukkuessa.
Turku-Tukholma väli on huomattavasti edullisempi kuin Helsinki-Tukholma, varsinkin jos ostaa reittimatkoja lyhyellä aikavälillä ennen matkaa. Tämä onkin vaikuttanut paljon siihen, että olemme matkustaneet Turusta Tukholmaan. Kuopiosta on pidempi matka linja-autolla tai junalla Turkuun kuin Helsinkiin, joten Helsinki on yleensä meidän ensimmäinen valintamme. Onnibus oli kyllä kieltämättä helppo valinta, koska heillä oli vuoro, joka kulki Kuopiosta suoraan satamaan. Valintaan vaikuttaa kuitenkin paljon myös se, että me rakastamme Helsinki-Tukholma väliä kulkevia Silja Symphonya ja Silja Serenadea.
Baltic Princess on laivana selvästi eri luokkaa kuin Tukholmaan Helsingistä joka toinen päivä risteilevät laivat. Laiva on huomattavasti uudempi, mutta pienempi. Pintavalinnat eivät myöskään huuda luksusta kuten Helsingin laivoilla. Laivan viihdetarjonta on selvästi suunnattu enemmän bilettäville aikuisille kuin perheille. Tämä on muuten se sama laiva, jolla on kuvattu Sinkkulaiva tv-sarja! Ennenhän Baltic Princessin reittinä oli Helsinki-Tallinna. Olenkin käynyt laivalla muutaman kerran aiemmalla reitillä ilman lapsia muun muassa Veikkaus-risteilyllä.
Meillä oli ensimmäisellä matkalla ikkunallinen A-hytti, toisella matkalla ikkunaton B-hytti. Hytit olivat oikeastaan identtisiä ikkunaa lukuunottamatta. Matkustamme aika usein ikkunattomassa hytissä, koska se on edullisempaa ja ei ikkunasta yöllä mitään kuitenkaan näe. Symphonylla ja Serenadella olemme alkaneet ottamaan hytin, jossa on ikkuna Promenadelle, koska siellä on yleensä aina elämää.

Hytin varusteluun kuuluu sängyt neljälle hengelle, kylpyhuone ja tv. Laivassa on tarjolla myös kahden hengen hyttejä.
Laivan tv:stä voi seurata risteilyllä esitettävää iltashowta ja bändiä, tosin kuvanlaatu ja ääni ovat aika kamalia. Tämä oli kuitenkin minusta kiva lisä, jos on lasten kanssa liikenteessä eikä pääse illalla lasten nukkumaan mentyä enää hytistä minnekään. Televiossa näkyivät myös Muumit, jotka pyörivätkin meillä auki koko illan, kun olimme hytissä.

Laivalla on hyvät kansitilat, joilta pääsee ihailemaan kivoja maisemia sään salliessa. Kannattaa tietysti katsoa, että menee kannelle, jossa ei ole montaa tupakoitsijaa, jos ei halua olla tupakan savussa. Onneksi nykyään tupakointi on aikalailla keskitetty ulkokansille niin laivan sisässä ei tarvitse kärsiä tupakan savusta kuten joskus ennen.

Laivan käytävät ovat aika kapeita aivan kuin muillakin laivoilla. Hyvin siellä olisi kuitenkin mahtunut kulkemaan jopa lastenrattaiden kanssa. Laivassa on myös tilavat hissit, joilla pääsee jokaiseen kerrokseen näppärästi. Näin ollen laivalla on helppoa liikkua myös pyörätuolilla.
Baltic Princess on käynyt telakalla uudistumassa, mutta käytävät eivät ole kokeneet kovinkaan suurta muutosta. Laivan yleisilme on siisti, mutta ei kovinkaan ylellinen.

Emme olleet kovinkaan nälkäisiä, koska laiva lähti vasta kahdeksan aikaan illalla satamasta ja olimme syöneet linja-autossa jo jotain. Halusimme siis jossain vaiheessa iltaa vain iltapalaa ennen kuin menimme nukkumaan. Laivalla olisi ollut useampikin ravintola sekä buffet, mutta tyydyimme uuteen Fast Lane-ravintolaan, josta olisi saanut tilattua myös lämpimiä ruokia, kuten lihapullia.
Me päädyimme ostamaan juomista ja isot ciabatta-leivät. Leivät olisi voinut syödä paikan päällä, mutta päätimme ottaa ne hyttiin mukaan. Leivät olivat täyttävät ja herkulliset. Hintakaan ei kirpaissut. Yhden leivän hinta oli muistaakseni noin kuusi euroa.
Kävimme tutustumassa myös uudistettuun lasten leikkipaikkaan, Silja Landiin, koska huomasimme sen olevan samassa kerroksessa kuin hyttimme. Laivalla ei tainnut kovin montaa lasta olla meidän kanssa yhtä aikaa. Leikkipaikka oli täysin tyhjä meidän sinne mennessä.
Leikkipaikan uudistus oli mielestäni onnistunut hyvin. Värit oli valittu lapsia ajatellen ja leikkipaikalla olisi ollut jokaiselle meidän perheen lapsista jotain. Tarjolla oli myös useita eri lautapelejä!
Pelasimme Melissan kanssa tanssipeliä noin vartin, kunnes meille tultiin kertomaan leikkipaikan menevän kiinni.

Meillä oli kanta-asiakaskortilla saamamme juomakupongit, joten kävimme hakemassa alkoholittomat drinkit ja istuimme Fast Lanen asiakaspaikoille. Tilat olivat viihtyisät ja rauhalliset.
Olin ottanut infosta mukaan Tukholman kartan, koska halusin tutkia metrokarttaa ja miettiä kuinka pääsemme Tukholmassa hotellillemme. Oli kiva, että kartta löytyi infosta, mutta Tukholmassa seikkailtuamme saimme tietää kartan olevan vanha eikä siinä ollut metrokartta pitänyt enää paikkaansa ollenkaan. Eli tarkkuutta Silja Line millaisia karttoja pidätte esillä!

Laiva oli perillä Tukholmassa kuudelta aamulla paikallista aikaa, jolloin kaikkien reittimatkustajien piti poistua laivasta. Herätys oli soimassa jo viideltä, että varmasti ehdimme ulos laivasta ajoissa. Terminaali oli onneksi auki, tosin olin vähän pettynyt, ettei terminaalissa ollut mitään kahvilaa siihen aikaan auki. Laivasta on kesäaikaan mahdollista tilata aamiaispussi, joka haetaan aamulla Fast Lane-ravintolasta.
Metrot onneksi kulkevat jo aamulla Värtan-terminaalin lähellä olevalta Gärdet-asemalta useamman kerran tunnissa. Aamuinen Tukholma oli todella hiljainen ja kävelymatka metroasemalle sujui rauhallisissa merkeissä. Keskusjuna-asema eli Central Station sijaitsee muutaman aseman päässä ja siellä on jo heti aamusta täysi tohina. Ja sieltä saa kyllä varmasti aamupalaa.

Värtan-terminaalissa klo:06.15.

Galaxy

Viimeksi kuljimme myös Tukholmasta takaisin päin Turun kautta. Edellisellä kerralla menimme Tukholmaan Turusta, mutta kuljimme takaisintulomatkan Tukholmasta Helsinkiin. Koska Baltic Princess lähtee heti aamulla takaisin ja halusimme viettää myös lähtöpäivänä aikaa Tukholmassa, otimme paluumatkan illalla lähtevälle Galaxylle. Tällöin oli tosiaan koko päivä aikaa, kun terminaalilla piti olla vasta seitsemän aikaan illalla.
Kävimme Melissan kanssa hakemassa drinkkilipuillamme taas alkoholittomat drinkit. Olin kokonaan unohtanut, että Siljalla on uusi mocktail-lista vaikka kävin tutustumassa siihen viime kesänä Siljan bloggaajatilaisuudessa. Tilasimmekin listalta mocktailit, jotka oli todella hyvät. Kannattaa testata listan antimia, jos käytte risteilyllä.

Galaxy on aikalailla samanlainen kuin Baltic Princess. Galaxylla on tehty uudistuksia alkuvuodesta 2019, joten viime marraskuussa meidän laivalla ollessa ei uudistukset olleet vielä näkyvissä. Uutuutena on esimerkiksi samanlainen Fast Lane-ravintola kuin Baltic Princessilla. Olisimme luultavasti menneet sinne syömään, jos se olisi ollut jo olemassa.
Ravintoloita oli useampi eli valinnanvaraa löytyy. Meidän ruokapaikaksi valikoitui Grill House, josta saimme hampurilaisannokset nopeasti. Laiva oli ilmeisesti aika tyhjä, koska olimme ainoat asiakkaat koko ravintolassa. Laivalla tosin oli silloin joku Tukholmasta lähtenyt historiaristeily eli ehkä kaikki ihmiset olivat siihen liittyvissä ohjelmanumeroissa kiinni.

Laivan käytävät olivat melkein identtiset Baltic Princessin kanssa. Ovet tosin olivat eri väriset ainakin meidän kannellamme.
En osaa sanoa kuinka suuren muutoksen laiva on kokenut meidän käyntimme jälkeen. En kuitenkaan usko kosmeettisten muutosten olevan Galaxyllakaan niin suuret, että laiva tuntuisi yhtä ylelliseltä kuin Serenade ja Symphony.

Koska meillä ei ollut muutakaan tekemistä, teimme Melissan kanssa nuorten laivasuunnistuksen. Melissa oli ainut siihen osallistunut ja voitti pyörään uuden lampun.
Tällä kertaa näimme leikkipaikalla pari lasta. Leikkipaikka on kokenut tänä vuonna uudistuksen ja se olikin hyvä, koska entinen leikkipaikka oli todella pieni ja kulunut. Nykyään laivassa on ilmeisesti samanlainen Silja Land kuin Baltic Princessilla.

Koska olimme liikenteessä taas reittimatkalla, oli laiva Turun satamassa aikaisin aamulla. Terminaalin edestä kulki paikallisbussi, jolla pääsi aivan linja-autoaseman eteen. Olisin hieman toivonut Onnibussin lähtevän myös aamulla satamasta. Ensimmäinen Onnibus-vuoro nimittäin lähti niin, ettei siihen ihan kerennyt, jos ei olisi mennyt linja-autoasemalle taksilla. Jos Onnibus olisi lähtenyt satamasta ja ajanut sitten linja-autoasemalle, olisimme kerennyt siihen hyvin. Jouduimme odottamaan seuraavaa Onnibus-vuoroa noin kolmisen tuntia. Onneksi linja-autoaseman lähellä oleva McDonalds oli auki, jonne pääsimme istumaan ja syömään jotain.

Kuljemme varmasti jatkossakin Turusta Tukholmaan, jos ostamme matkat lähellä lomaa ja tarvitsemme pelkät reittimatkat. Lasten kanssa tosin menemme varmasti mieluummin Helsingistä Tukholmaan jo senkin takia, että risteilyn lähtö- ja saapumisajat sopivat lapsiperheelle paremmin.

Oletko sinä matkustanut Turusta Tukholmaan?