Colour Outside the Lines

Tukholman risteily 17-vuotiaan kanssa

Kävin viime kesänä kaikkien meidän kolmen lapsen kanssa kahdenkeskisellä reissulla Tukholmassa. Mulle oli tärkeää, että jokainen lapsi saa kahdenkeskistä huomiota kesäloman aikana ja Tukholman risteily oli täydellinen valinta näille reissuille. Oli myös tärkeää, ettei kenellekään ollut epäreilua matkakohteen valinta vaan jokainen pääsi periaatteessa samanlaiselle reissulle.

Ekana vuorossa oli meidän viime vuonna 17 vuotta täyttänyt teini. Hänen kanssaan en ollut pitkään aikaan tehnyt mitään erikoisempaa kahdestaan ja hän oli lapsista ainut, joka oli tietoinen mun kevään syöpädiagnoosista. Tämän takia 17-vuotias oli myös ainut, johon asia jollain tavalla kolahti ja mä halusin näyttää lapselle olevani edelleen elämäni kunnossa.

Me vietettiin lapsen ekat 9,5 vuotta kahdestaan ja käytiin silloin paljon laivalla, joten tää oli siinäkin mielessä meille täydellinen reissu. Aloitettiin meidän reissu jo vähän etukäteen ennen laivaannousua, kun oltiin Triplassa yötä. Mun pikkuveljen kuopuksella oli ristiäiset Tampereella meidän matkaa edeltävänä viikonloppuna ja meidän oli helppo matkustaa junalla Helsinkiin Tampereelta. Laivaan ei olisi kuitenkaan samana päivänä ehditty niin otettiin hotellihuone Triplasta.

Triplan hotelli oli ihanan freesi ja tykättiin varsinkin aamupalasta, joka tarjoiltiin korkeassa kerroksessa. Näkymät oli huikeat. Käytiin vielä shoppailemassa Triplassa ennen Helsinkiin siirtymistä.

Helsingissä jätettiin laukut rautatieaseman säilytyslokeroon ja lähdettiin kiertelemään kaupoille. Käytiin 17-vuotiaan toiveesta kristallikaupassa, syötiin Taco Bellissä, käytiin kahvilla Starbucksilla sekä donitsilla Arnoldsilla. Haahuiltiin ympäri Helsingin katuja, joka oli parasta. Pyörähdettiin UFFilla ja törmättiin Kakkugalleriaan.  Käytiin ostamassa sieltä macaronseja, joita molemmat rakastetaan. Tämän jälkeen olikin jo aika lähteä hakemaan Matkalaukkuja ja nousta laivaan. Matkustettiin Silja Serenadella.

Meillä oli kahden hengen promenadehytti kymppikerroksessa. Olin ostanut lapselle FriendSHIP-rannekkeen, koska sen sai vielä 17-vuotiaalle ostettua ja käytiinkin sillä syömässä jäätelöä leikkipaikalla. Muuten lapsi ei (luonnollisesti) enää leikkipaikalle halunnut ja mä äitinä tunsin piston sydämessäni miten iso mun esikoinen jo on. Palattiin hyttiin ja lapsella oli ilmeisesti ollut rankka päivä, kun hän nukahti päikkäreille.

Mä lähdin sitten yksin tutkimaan laivan kauppoja ja annoin lapsen nukkua rauhassa. Ostin Janille tuliaiseksi Marimekon sukat, pienemille lapsille karkkia ja nuorimmalle legopaketin.

Ilalla käytiin kannella katselemassa maisemia sekä upeaa auringonlaskua, syötiin Grill Housessa ja käytiin katsomassa upea Divet Show.

Olin varannut meille erikoisaamiaiset ja nautittiinkin aamiaisesta rauhassa katsellen kauniita Tukholman rantamaisemia syödessä. Erikoisaamiainen on ihanan rauhallinen tapa aloittaa aamu laivalla.

Laivan saavuttu Tukholmaan lähdettiin metrolla keskustaan. 17-vuotiaalla oli kaksi kohdetta Tukholmassa, joihin hän halusi. Ekana me käytiin Sephorassa ja ostettiinkin pussillinen meikkejä, joita hän oli vailla.

Seuraavaksi lähdimme seikkailemaan etsien HYPESTEIN kauppaa, josta 17-vuotias oli haaveillut ostavansa uudet Niken Jordan-tennarit. Kiersimme aikamoisen matkan, koska teini oli huomaamattaan laittanut puhelimen karttaan autolle reitin, eikä kävelyreittiä. Löysimme kuitenkin lopulta kaupalle ja mieleiset kengätkin löytyivät.

Lähdimme kävelemään takaisin metropysäkille ja kävimme matkalla ostamassa sekä kuplateetä että macaronseja. Löydettiin sattumalta aivan ihana leipomo, jossa oli vaikka mitä hyvää, mutta tyydyttiin pelkkiin macaronseihin. Ne olikin ihan taivaallisia!

Lounasta söimme Tukholman vanhassa kaupungissa ihanassa burger-ravintolassa. Tämäkin oli uusi tuttavuus ja ylitti kyllä odotuksemme täysin.

Kävimme vielä levykaupassa ja sitten olikin jo aika palata metrolla laivalle. Olimme hieman hitaita, koska käveleminen oli kuukautta aiemmin tehdyn kohdunpoiston takia vielä aika hidasta ja kivuliasta ja olimme varmaan viimeiset laivalle palaajat. Meidän reissulla oli aika tiukat turvatarkastukset ja meiltä pyydettiinkin passeja. Teinin passi oli jäänyt laivaan, koska alle 18-vuotiaalta vaaditaan pelkkä Kela-kortti ja turvatarkastajien meinasi olla vaikeaa uskoa a)lapsen olevan 17-vuotias LAPSI ja b)mun olevan hänen äiti. Lopulta kuitenkin pääsimme takaisin laivaan ja pääsimme matkaan.

Laivaan palattua mentiin lepuuttamaan väsyneitä jalkoja laivan spa-osastolle ja nautittiin juomista altaassa laivan lähtiessä liikkeelle.

Käytiin buffetissa syömässä. Olin ottanut meille ateriapaketit reissulle ja ei eka meinattu mennä ollenkaan buffettiin, mutta harmillisesti italialainen ravintola, johon olisi haluttu, oli suljettu. Buffetissa saatiin kuitenkin hyvin vatsat täyteen. Nautittiin maisemista kannella, koska ilma oli upea ja illalla katsottiin Divet Show’n toinen osuus.

Seuraavana päivänä käytiin Verkkokaupalla ostamassa Janille legoja tuliaisiksi ja lähdettiin junalla kotiin. Oli ihanaa käydä reissussa meidän melkein aikuisen esikoisen kanssa ja nauttia kahdenkeskisestä ajasta.

Taisi olla aika parasta teininkin mielestä! Hän on kuin kotonaan laivassa, joten hän nautti täysin siemauksin olostaan siellä.

Ootko sä käynyt lapsen kanssa keskenään matkalla?