Colour Outside the Lines

Äidin ja isin reissu Tallinnaan ilman lapsia – ensimmäinen päiväkatsaus

Kuten ehkä muistatte, mainitsin meidän lähtevän viikonloppuna Tallinnaan mummin tullessa meille lapsenvahdiksi. Otimme lapsivapaisiin jo torstai-iltana varalähdön ja lähdimme mummin saavuttua vanhemmilleni yöksi. Näin saimme yhden ylimääräisen yön vapaata. Kauheasti ei tullut nukuttua, koska eihän sitä nyt osaa mennä ajoissa nukkumaan, kun kerrankin saa tehdä ihan mitä huvittaa. Jani katsoi televisiosta Yksin Marsissa ja minä höpöttelin äitini kanssa. Menin nukkumaan jo huomattavasti ennen Jania, osaksi siitä syystä, että pääni oli todella kipeä tuon kipeän nenän takia.
Perjantaiaamuna heräsimme jo kuuden aikaan. Onneksi äiti suostui viemään meidät linja-autoasemalle, muuten herätys olisi ollut jo viiden jälkeen. Linja-automme Helsinkiin lähti seitsemältä. Jani nukkui hetken linja-autossa, mutta minä en osaa nukkua autossa ja luinkin hetken uusinta Cecelia Ahernin kirjaa, jonka olin ottanut mukaan. Linja-auto oli Helsinkiin saapuessamme myöhässä noin 20 minuuttia, koska moottoritiellä oli sattunut jokin onnettomuus ja jouduimme menemään kiertotietä.
Helsinkiin saavuttuamme veimme matkalaukut rautatieasemalla oleviin säilytyslokeroihin. Suosittelen lämpimästi käyttämään, paljon helpompi kierrellä kaupungilla ilman laukkuja. Kävimme Pasilassa Retromagialla lisäämässä Janin pelihulluutta.
Kävimme Pasilassa myös Lidlissä, koska minua jäi kauheasti harmittamaan ne torstaina myyntiin tulleet Heidi Klumin suunnittelemat farkut, joissa ei ollut kokoja Kuopiossa. Löysin farkut, mutta harmikseni hotellilla totesin niiden olevan hieman liian pienet. Ehkä ne kesällä mahtuu, jos tästä joskus saisi itseään niskasta kiinni diettaamisen ja liikunnan suhteen.
Tänään ei ollut dieetit mielessä, koska olemme lomalla ja olinkin koko kevään odottanut paljon hehkutettua Taco Bell-ravintolaa, joka sijaitsee Stockmannin nurkalla. Tilasimme meal for 2-combon,jossa oli vähän kaikkea, että pääsemme maistelemaan eri vaihtoehtoja. Annokseen kuului nachoja, 2 tacoa kovalla tai pehmeällä kuorella, quesadilla ja kahdet ranskalaiset, jotka olisi voinut vaihtaa salaattiin tai nachoihin. Quesadillan otimme grillatulla kanalla medium-vahvuisella kastikkeella. Tacon Jani halusi pehmeällä kuorella ja minä kovalla. Täytteeksi otimme molemmat pulled porkia, Jani tulisella kastikkeella ja minä miedolla.
Ruoka oli suoraan sanottuna aikamoinen pettymys. Ranskalaiset olivat hyviä ja niissä oli sopivasti maustetta. Quesadilla tarjoiltiin kuumana ja oli hyvää, mutta medium-kastike oli minulle liian tulista. Tacojen pulled pork oli tosi hyvää, sitä voin suositella! Nachojen kuitenkin odotin olevan lämpimiä. Koriin oli vain läntätty kylmät tortillasipsit, juustokastike ja muut kastikkeet päällekkäin. Kastikkeet oli tosi hyviä, mutta nachot olisivat toimineet paremmin lämmitettyinä. Combo maksoi juomineen 19,50€, joten hinta-laatusuhde ei minusta ollut ihan kohdillaan ruoasta, jota olisimme nopeasti (ja ehkäpä jopa paremmin) tehneet kotona.
Kävimme myös pakollisella Starbucks-kahvilla. Pakollisella meille siksi, koska Kuopiossa ei Starbucksia ole ja Helsingissä tulee käytyä niin harvoin. Sitten pitikin jo kiiruhtaa hakemaan laukkuja. Menimme ratikalla numero 7 länsisatamaan. Jäimme vahingossa pois jo terminaalin 1 kohdalla, mutta oikea terminaali ei ollut kaukana ja kerkesimme hyvin kävellä matkan. Helsingissä oli myös perjantaina iltapäivällä aivan upea sää! Jotain ihan muuta kuin Kuopion alati kasvavat lumipenkat.
Helsingistä Tallinnaan matkustimme Tallinkin Megastarilla. Laiva oli kivasti sisustettu ja mahtava lisä olivat erilaiset lounget, joista sitting loungeen olisi saanut jäädä ilmaiseksi. Paikka oli kuitenkin täynnä kävellessämme sen läpi, joten menimme perällä olevaan baariin hieman lepuuttamaan väyneitä jalkoja. Päivä tuntui siinä vaiheessa kestäneen jo ikuisuuden. Baari oli kivasti sisustettu ja meidän molempien silmää miellyttivät varsinkin baaritiskin alla oleva puukuvio ja lampunvarjostimet.
Istuttuamme baarissa noin tunnin, lähdimme tutkimaan laivan myyntitarjontaa. Olin kuvitellut lukemistani esitteistä laivan kaupan olevan aika pieni eikä sieltä oikein löytyvän mitään, mutta Megastarin kauppa yllätti valikoimallaan. Sieltä löytyi jopa Furlan laukkuja! Olen suunnitellut itselleni mieleisen Furlan laukun ostoa jo viimeiset kaksi vuotta. Jätin laukun kuitenkin vielä kauppaan, koska värivalikoima ei ollut sopiva. Ehkä ostan sen seuraavalta reissulta.
Laiva oli perillä Tallinnassa 18.30 ja kävelimme satamassa olevaan Tallink Spa&Conference-hotelliin, jossa meillä oli huone. Matkaa oli ehkä noin puolitoista kilometriä, koska rakennuksia piti vähän hassusti kiertää. Koko matka ei ollut kävelytietä vaan osan matkasta kävelimme parkkipaikoilla. Katsotaan miten sunnuntaina menemme takaisin terminaalille.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Olimme suunnitelleet menevämme illalla syömään hotellin ravintolan iltabuffettiin, joka maksoi 14€/henkilö, mutta buffetin ruoka ei näyttänyt oikein houkuttelevalta. Päädyimme syömään à la carte-listalta ja maksoimme kolmen ruokalajin illallisesta juomineen kahdelle 62€. Ei ollenkaan paha hinta, jos Suomen hintoihin vertaa. Kirjoittelen ravintola-arvostelun vielä erikseen heti kun täällä istun uudelleen koneen ääreen.
Illalla uni tuli nopeasti. Tänään lauantaiaamuna olemme jo käyneet aamupalalla ja kohta lähdemme katsastamaan Telliskivellä olevan kirpputorin ja testaamaan ensimmäistä kertaa elämässämme Uberia.

Onko kellään viime hetken vinkkejä Tallinnaan ?