Colour Outside the Lines

Paljonko me käytettiin rahaa yhteensä hiihtolomareissuun 6-vuotiaan kanssa?

Kävin viiden päivän reissulla meidän 6-vuotiaan kanssa ja avaan tässä postauksessa paljonko me käytettiin rahaa yhteensä kaikkiin reissujuttuihin. Kerron ensin mitä kaikkea tehtiin ja mitä aktiviteetit maksoivat. Listaan vielä alle kaikki allekkain loppusumman kera.

Me lähdettiin matkaan maaliskuun ekana lauantaina. Meillä Kuopiossa hiihtoloma on aina viikolla 10, joten ei oltu enää pahimpien ruuhkien aikaan liikkeellä. Meidän niin sanotussa pääkohteessa eli Tukholmassa hiihtolomaa oli vietetty nimittäin edellisellä viikolla.

Ennen matkaa ostin meille eväitä noin 25€. Ostin smoothiepusseja, rusinoita, hedelmäpatukoita ja pillimehuja eli kaikkea helppoa välipalaa, jos meinaa nälkä iskeä kesken matkan. Ostin näitä reilusti, koska ajattelin tän helpottavan meidän matkaa eikä meidän tarvitse lähteä etsimään niitä mistään kesken kaiken.

Mies heitti meidät juna-asemalle aamulla ja matkattiin junalla Tampereelle. Junamatka maksoi meiltä yhteensä 41,60€. Meillä oli paikat leikkivaunussa, johon liput ei maksaneet mitään ylimääräistä. Ostin junaliput aika myöhään, koska meidän matkasuunnitelmat oli vähän auki eli aiemmin ostettuna ne olisi voineet olla hieman halvemmat. Mä sain omasta lipustani opiskelija-alennuksen ja 6-vuotias matkusti lasten lipulla.

Junassa me käytiin ravintolavaunussa, josta ostettiin pieni sipsipussi, limpparipullo ja jäätelöpurkki. Näihin ostoksiin meni yhteensä 9,10€. Tampereen rautatieasemalla maksoin säilytyslokeron matkalaukulle, johon meni 8,90€. Säilytysaikaa olisi ollut 12h.

Tampereella me käytiin lounaalla mäkkärillä. Lounas maksoi meiltä yhteensä 7,85€. Lapsi halusi pelkkiä ranskalaisia ja pirtelön, joten ostin itselleni limpparin ja söin lapsen hampurilaisen.

Käytiin myös ystävien kanssa Jungle Juice Barissa. Tähän mulla oli lahjakortti, josta käytin 7,85€

Käytiin Muumimuseossa, jonne 6-vuotias pääsi ilmaiseksi ja minulta sisäänpääsy opiskelijana maksoi 10€. Ostettiin museokaupasta magneetti ja muumitikkari, joihin meni yhteensä 6,30€.

Ostin ratikkaan vuorokausilipun 7€ (6-vuotias matkusti maksutta). Ajeltiin ratikalla Crazy Golfin sisäminigolfiin, jonne maksettiin ratamaksua yhteensä 21€, juomista 6,90€ ja poppareista 3,50€.  Pelattiin myös kierros ilmakiekkoa ja maksettiin siitä 2€.

Ostoksia teimme vain karkkikaupassa, jonne me käytettiin 8,87€ ja Lidlissä, jonne käytin 6,70€.

Käytiin myös kahvilassa. Olin ladannut aiemmin jo Espresso Housen sovellukseen rahaa ja maksoin kahvilakäynnistä 8,64€.  Käytiin vielä ratikalla mun veljen luona käyttäen mun vuorokausilippua.

Lauantai-iltana me kuljettiin vielä junalla Tampereelta Toijalaan. Junamatka meiltä yhteensä maksoi 2,10€. Sain opiskelijalipun ja 6-vuotias matkusti maksutta. Oltiin yötä mun tädin luona eli majoitus ei maksanut mitään. Saatiin heiltä myös kyyti asemalta heidän luokseen sekä seuraavana päivänä takaisin asemalle.

Ensimmäisenä reissupäivänä me käytettiin rahaa yhteensä  (ennalta ostettujen eväiden kanssa) 183,31€.

Sunnuntaina me lähdettiin iltapäivällä junalla Toijalasta Helsinkiin. Valitsin lähijunan ihan sen edullisuuden takia ja meiltä kahdelta liput lähijunaan maksoivat yhteensä 12,30€. Normaalilla junalla matkustaminen olisi maksanut yli puolet enemmän ja matka-aika olisi ollut vain noin puoli tuntia nopeampi, joten ajattelin meidän pärjäävän hyvin ilman leikkivaunua. 6-vuotias olisi matkustanut lähijunassa ilmaiseksi, mutta en tajunnut tätä lippua ennakkoon ostaessani.

Aamupalaa ja lounasta ei tarvinnut maksaa, koska ne me syötiin mun kummitädin luona ennen junaan lähtöä.

Helsinkiin päästyämme kävimme istumassa hetken Espresso Housessa. Tilattiin kahvi ja kaakao, joista maksoin Espresso Housen sovellukseen aiemmin lataamaltani saldolta 10,62€.  Neljän maissa lähdimme kohti Omenahotellia, kun huoneeseen sai mennä. Matka ei ollut pitkä, mutta kuljimme pienen matkan ratikalla, koska 6-vuotiaan mielestä ratikalla matkustaminen oli niin jännää. Otin itselleni vuorokausilipun, joka maksoi 9€, koska tiesin meidän kulkevan useamman kerran ratikalla sekä metrolla ja kertalippu olisi maksanut 3,10€. Vuorokausilippu tuli siis halvemmaksi kuin kolme satunnaista matkaa eikä tarvinnut miettiä lipun voimassaoloaikaa sen enempää. Kertalippu kun olisi ollut voimassa kerrallaan 80 minuuttia. 6-vuotias matkusti ilmaiseksi, koska maksu menee vasta 7-vuotiaasta.

Omenahotellin olin varannut jo aiemmin ja saanut siitä Omenahotellin sivuillä näkyneellä alekoodilla alennusta. Hotellihuone yhdeksi yöksi meiltä kahdelta Helsingin Lönnrotinkadulla maksoi 57€. En ottanut meille aamupalaa, koska hotellihuoneessa oli jääkaappi ja olimme yötä aivan keskustassa, josta oli helppo löytää syötävää. Jopa Omenahotellin omilla sivuilla kerrottiin, että wolttaaminen ovelle on superhelppoa.

Mietittiin wolttaamista, mutta ei osattu päättää mitä tilata sen kautta ja päädyin tilaamaan Kotipizzasta gluteenittoman pizzan meille puoliksi. Ei jaksettu syödä kuin puolet ja puolet jäi mulle myöhemmäksi odottamaan jääkaappiin. Pizza maksoi 13,90€ ja toimitusmaksua ei tullut, kun hain pizzan itse. Kotipizza oli nimittäin ihan hotellin vieressä.

Pizzan syömisen jälkeen me lähdettiin Hakaniemessä maan alla sijaitsevaan Leikkiluolaan. Tänne sisäänpääsy kustansi 6-vuotiaalta 14€, minun ei tarvinnut maksaa sisäänpääsystä mitään. Paikka oli ihan kiva ja 6-vuotias tykkäsi, mutta ehkä ensi kerralla menemme leikkimään muualle.

Käytiin vielä ruokakaupassa tämän jälkeen hakemassa ilta- ja aamupalaa hotellihuoneeseen. Ostokset maksoi yhteensä 18,77€, josta maksoin 5,25€ plussarahalla, kun plussakortti ilmoitti sellaista sinne kertyneen ja käteistä ostoksiin käytin 13,50€.

Toisena reissupäivänä me käytettiin rahaa yhteensä 135,59€.

Maanantaina me oltiin lähdössä päiväristeilylle Tukholmaan. Koska huone piti luovuttaa 12 mennessä, vietiin aamupäivällä laukut rautatieasemalla olevaan maksulliseen säilytyslokeroon. Säilytyslokeroon meillä meni 6€. Nämä toimii kolikoilla ja on tosi käteviä!

Mentiin aamupäivänäytökseen elokuviin. Liput meiltä maksoi 9,80€/henkilö (lapsi ja opiskelija) ja leffaherkkuihin meni 18,93€.

Mietittiin ensin Triplassa käyntiä, mutta ei jaksettu lähteä keskustasta minnekään. Mä ehdotin, että olisi käyty Piipoossa katselemassa legoja, mutta 6-vuotias ei yllättäen innostunut asiasta.

Näin jollain Instagramin stooreissa muotoiltavaa vaahtosaippuaa, olin mainoksen uhri ja maksettiin vaahtosaippuasta Normalissa 2,90€

Lounaaksi 6-vuotias halusi sushia. Mä en voi syödä sushia, koska olen kalalle allerginen, joten me ostettiin lounasta ruokakaupasta. 6-vuotias sai valita mieleisensä sushit itselleen ja mä söin kanasalaatin. Lounaaseen ja 4 vesipulloon meni yhteensä 14,04€.

Käytiin ostamassa 6-vuotiaalle myös takki H&Mltä, koska hänen toppahaalaristaan hajosi vetoketju reissun ekana päivänä eikä se toiminut enää ollenkaan. Haalari oli jo muutenkin niin huonossa kunnossa, että jätettiin se samalla kierrätykseen ja maksettiin takista 22,50€

Iltapäivällä käytiin vielä Helsingin kaupungin museon Lasten kaupungissa leikkimässä ja sisään pääsi molemmat maksutta. Syötiin myös eväät museon ruokailutilassa.

Mentiin ratikalla satamaan ja ratikkamatkaan käytin vielä edellisenä päivänä maksamaani vuorokausilippua. Laivamatkan olin varannut jo tammikuussa ja käyttänyt siihen Silja Linen Club One-pisteitä sekä rahaa. Olin maksanut Promenade-hytistä 67€, erikoisaamiaisista kahdelle 64€ ja lapsen FriendSHIP-rannekkeesta 16,90€ ennakkoon. Ei otettu muita ruokailuja kuin aamupalat, koska en ollut varma onko meillä laivassa oikeasti niin nälkä, että esimerkiksi buffettiin meno kannattaa. Me ollaan myös molemmat viljattomia ja minä itse olen tämän lisäksi kala-allerginen ja mulla on laktoosi-intoleranssi, joten buffetissa ei ole mulle niin sanotusti koko rahalla syötävää. Erikoisaamiainen maksoi hieman enemmän kuin normaali buffet-aamiainen, mutta itse tykkään enemmän erikoisaamiaisen rauhallisesta ympäristöstä.

Laivalla me käytettiin ekana iltana rahaa vain sipsipussiin 3,90€ ja tilattiin Fastlane-kahvilasta lastenannos lihapullia sekä pillimehu, joista maksoin yhteensä 11,50€. Annos oli tosi iso ja tiesin, ettei lapsi jaksa sitä kokonaan, joten söin itse loput enkä sitten tarvinnut omaa annosta.

6-vuotias osti myös rannekkeessaan olevalla laivarahalla itselleen lelun, joka maksoi 5,95€ (mutta sitä en laske kokonaissummaan, koska olin maksanut rannekkeen jo ennakkoon). Hän sai myös rannekkeeseen kuuluvan kapteenin lahjan veloituksetta.

Kolmantena reissupäivänä me käytettiin rahaa yhteensä 247,27€

Tiistaina Tukholmassa meinasin ostaa itselleni 24h SL:n lipun metroon ja ratikkaan. Tämä olisi maksanut 165SEK , mutta pärjäsin koko matkan kolmella kertalipulla, jotka maksoi 39SEK/kpl (veloitti 3,60€/kerta). Päivän aikana käytin Tukholman julkisen liikenteen lippuihin siis 11,40€

Käytiin Junibackenissa, jonne maksoin meidän kahden sisäänpääsystä ennakkoon yhteensä 290SEK ja mun kortti veloitti minulta 27,03€.

Ehdotin, että olisi syöty lounasta Junibackenissa, mutta tämä vaihtoehto ei innostanut 6-vuotiasta. Käytiin syömässä lounasta hampurilaisravintola MAXissa, jossa meidän lounas maksoi yhteensä 192SEK eli 17,72€

Pyörähdettiin lelukaupassa, josta lapsi löysi pienen dinosauruksen munan, jonka pitäisi kuoriutua. Lelu maksoi 390SEK eli 3,60€

Käytiin hakemassa vielä pienet eväät laivaan (jogurttia, mansikoita ja juustoa) ja maksettiin kauppaostoksista 94,90SEK eli 8,76€

Mentiin heti hytissä käytyämme Sunflower Oasis-kylpylään. Sisäänpääsy maksoi minulta 13,30€ ja lapsen sisäänpääsy kuului FriendSHIP-rannekkeeseen.

Pelattiin illalla laivan maksullisia pelejä ja niihin kului 7€. Käytiin myös Fastlane-kahvilassa iltapalalla. Ostettiin kaksi gluteenitonta leipää, maito ja pieni mehupullo. Iltapala maksoi yhteensä 13,20€. Lapsella oli FriendSHIP-rannekkeella vielä saldoa jäljellä, jolla ostettiin jäätelöpallo lisukkeilla. Mulle jäi jäätelöstä maksettavaa 0,25€.

Neljäntenä reissupäivänä me käytettiin rahaa yhteensä 102,26€

Kotimatkalle lähdettiin keskiviikkona. Mentiin ratikalla satamasta rautatieasemalle ja mun ratikkalippu kustansi 3,10€. Lapsi matkusti ilmaiseksi.

Vietiin tavarat taas rautatieaseman säilytyslokeroon ja se kustansi 6€

Päivän aktiviteettina ajan kuluttamiseksi meillä oli vierailu Luonnontieteellisessä museossa ihmettelemässä eläimiä. Mun lippu opiskelijakortilla maksoi 10€ ja 6-vuotias pääsi sisään veloituksetta (ikäraja pääsymaksulle oli 7 vuotta).  Lapsi osti museokaupasta lelun, joka maksoi 5,80€

Oltiin syöty iso aamupala laivassa, joten käytiin syömässä vasta iltapäivästä Hesburgerilla. Ostettiin vaan lasten ateria, joka maksoi 6,45€. Mulla ei ollut vielä nälkä, joten söin vaan lapsen jämät. Hain myös Espresso Housesta ison kahvin, koska väsytti niin paljon. Maksoin sen aiemmin lataamallani saldolla ja siihen kului 6,03€.

Mentiin kuluttumaan pari viimeistä tuntia Oodin lastenpuolelle. Tää oli tietysti kirjastona ilmainen ja lapsi tykkäsi tosi paljon. Siellä sattui olemaan ohjattua askartelua, luettiin kirjoja ja lapsi leikki onnellisena. Hän ei olisi halunnut lähteä millään pois. Tämä oli myös sijainniltaan täydellinen, kun päästiin suoraan juna-asemalle kätevästi kävellen.

Haettiin junaan eväitä ja maksettiin niistä yhteensä 14,16€

Junaliput Helsingistä Kuopioon meiltä kahdelta (opiskelija ja lapsi) maksoi yhteensä 35,50€

Viimeisenä reissupäivänä me käytettiin rahaa yhteensä 87,04€.

MITÄ MEIDÄN HIIHTOLOMA MAKSOI 6-VUOTIAAN KANSSA?

Junaliput 91,50€

Sisäänpääsy Luonnontieteelliseen museoon 10€
Säilytyslokerot matkatavaroille 20,90€

Kaikki yhteensä 758,77€

Suurimmat summat meillä meni ennakkoon maksettuihin juttuihin kuten junalippuihin, hotellihuoneeseen ja laivamatkaan. Summa olisi ollut varmasti vielä suurempi, jos me oltaisiin syöty ravintoloissa enemmän, mutta syötiin vähän fiilispohjalta eikä 6-vuotias kaivannut ravintoloita. Ostin matkan jo tammikuussa, junaliput helmikuussa ja Junibackenin liput vähän ennen lähtöä eli kustannukset vähän jakautui eri kuukausille. Nyt kun tuota kokonaissummaa katsoo niin oltaisiin varmaan päästy ihan jonnekin kauemmaskin tuolla summalla, mutta me tykätään käydä risteilyllä ja ehdittiin viidessä päivässä tehdä tosi paljon eri paikoissa.

Lupasinkin lapselle, että kun hän kasvaa niin meidän matkailupaikatkin voi muuttua ja voidaan vaikka lentää jonnekin kauemmas.

Hieman pelättiin junalakkoa, jonka uhka oli meidän hiihtolomaviikolla. Lakko olisi sattunut just meidän kotimatkan aikaan ja silloin olisi jääty jumiin Helsinkiin. Mä olin jo katsellut valmiiksi hotellien hintoja ja päättänyt, että jos junalakko tulee ja kestää sinne loppuun asti mitä on uhattu, ostan meille vaan suoraan uuden päivä Tukholmassa risteilyn, koska se olisi ollut halvempi vaihtoehto kuin hotelli Helsingistä useammaksi yöksi.

Tietysti lomareissun budjetti olisi kasvanut tämän ja ruokailujen myötä, mutta jos bussit ja junat olisi olleet lakossa, niin ei me olisi päästy kuin lentämällä kotiin ja lentokentällekin vain taksilla. Katsoin lentojen hintaa edellisellä viikolla ja lennot Helsingistä Kuopioon meiltä kahdelta olisi maksaneet noin 160€, taksi lentokentälle melkein 60€. Hinnat olisi luultavasti olleet vielä lennoille vielä korkeammat samana päivänä ostettuna. Hytin hinta laivaan olisi ollut reilun satasen eli periaatteessa olisi voitu vaan jatkaa lomailua ja käyttää tuo ylijäävä budjetti ruokaan. Tukholmassa olisi voitu tehdä jotain aika pienelläkin rahalla. Tämän lisäksi meidän olisi pitänyt ottaa huone jostain yhdeksi yöksi, jonka jälkeen junat olisi taas kulkeneet normaalisti. Aikalailla silti olisi päästy samalla hinnalla kuin lentojen hinnat ja tuo taksiraha olisi jäänyt vielä ruokaan. Tällä tavalla meidän lomakin olisi jatkunut pidempään.

Miltä meidän matkabudjetti kuulosti sun korvaan?

TULETHAN SEURAAMAAN MUN ARKEA JA MATKOJA MYÖS INSTAGRAMISSA @SUSANNARIITAKANGAS

LUE MYÖS:

Silja Symphonyn ja Silja Serenaden Sunflower Oasis spa-osasto

Silja Serenaden Deluxe-hytti

Siljan friendSHIP-ranneke takaa hauskuuden risteilyllä

Silja Symphonyn muumiperhehytti

1. Mimusi kirjoitti:

Saiko laivalta myös jonkun lahjan, mikä se oli? Pohdin kannattaako tuo ranneke ottaa taaperolle vai ei. Oliko laivan kylpylässä ruuhkaa? Pystyikö laivarahan käyttää missä vaan?

Tukholman 24h lipun hinnassa varmaan virhe? 165SEK?

• colouroutsidethelinesblogi kirjoitti:

Hei kiitos kommentista! 24h lipun hinta on oikein eli 165SEK (vajaa 16€), mutta mulla oli virhe tossa kertalipun hinnassa, joka oli siis 39SEK eikä 390SEK kuten olin vahingossa kirjoittanut.

Rannekkeesta oon itse asiassa kirjoittanut oman postauksen aiemmin! Linkki siihen tässä: FriendSHIP-ranneke takaa hauskuuden risteilyllä Tällä kertaa siihen kuului se kapteenin lahja (jonka sai valita hyllystä, olisi ollut pehmoa yms.) Meidän 6v valitsi Rubikin kuution. Lisäksi rannekkeeseen tuli se 10€ laivaraha, jonka voi käyttää missä vaan laivan liikkeessä tai ravintolassa ja sen voi käyttää myös osissa. Ja tietty se kylpylään pääsy maksavan aikuisen kanssa. Kylpylässä oli Tukholmasta liikkeelle lähtiessä meidän lisäksi ehkä noin 10 henkeä. Porealtaita oli Silja Serenadella kolme sekä pieni lasten kahluuallas ja liukumäki, joten hyvin mahduttiin!