Colour Outside the Lines

Tukholman risteilyllä 10-vuotiaan kanssa

Kävin viime kesänä jokaisen meidän kolmen lapsen kanssa kahdestaan Tukholman risteilyllä. Viimeisenä reissuun pääsi meidän 10-vuotias keskimmäinen, joka oli ollut kesälomalla äidillään ja me lähdettiinkin sitten reissuun koulun jo alettua yhtenä viikonloppuna.

Me löhdettiin reissuun hyvin aikaisin aamulla. Lapsi oli koulusta poissa yhden päivän, koska muuten ei olisi ehditty laivaan. Mentiin bussilla juna-asemalle ja aamujunalla Helsinkiin. Matka oli aika pitkä, koska kyseinen junavuoro kiersi Tampereen kautta ja lapsella meinasi jo tulla tylsää. Onneksi oli puhelin mukana, jolla tappaa tylsyys. Mulla oli kirja, jonka luinkin alusta loppuun matkan aikana.

Helsinkiin päästyämme kävimme Taco Bellissä syömässä. 10-vuotias ei ollut koskaan käynyt siellä ja siitä tulikin hänen lempiravintolassa. Meillä täällä Kuopiossa ei ole, ainakaan vielä, Taco Belliä.

Me käydään aika usein 17-vuotiaan kansa Taco Bellissä Helsingin reissuilla, koska hän tykkää siitä myös kovasti, joten mulle ruoka oli ihan tuttua.

Ennen laivaan pääsyä kierreltiin kaupungilla. Käytiin kirjakaupassa ja lelukaupassa, mutta ei ostettu mitään, kun ei sattunut kohdalle mitään kiinnostavaa.

Päästiin laivaan puoli neljältä ja lähdettiin etsimään meidän kahden hengen promenadehyttiä, joka sijaitsi kannella yhdeksän. Meidän lapsista on parasta katsella muiden ihmisten kulkemista Promenadella, joten me otetaan aina hytti ikkunalla sinne. Eikä ollut kyllä väärä valinta nytkään, koska 10-vuotiaskin istui hytissä ollessa aikalailla koko ajan ikkunan ääressä.

Olin ostanut ennakkoon 10-vuotiaalle FriendSHIP-rannekkeen ja me tehtiin sen mukana tullut suunnistus sekä pari muuta suunnistusta laivalla ollessa. 10-vuotias viihtyi vielä leikkihuoneessa, tosin lähinnä konsolipelejä pelaten. Mä sain sillä aikaa värittää ja piirtää. Osallistuinkin aikuisten sarjoihin väritys- ja piirustuskilpailussa ja voitin molemmilla kerroilla, koska taisin olla ainut osallistuja.

Lapsi voitti myös palkintoja. Syötiin leikkihuoneessa myös jäätelöä, haettiin kasvomaalaus ja osallistuttiin nuorten tietokilpailuun, joka oli yli 10-vuotiaille. Meidän 10-vuotias oli ainut kisaaja tällä Tukholman risteilyllä ollessamme.

Käytiin illallisella sushi-ravintolassa, joka sijaitsi Promenaden varrella. Me oltiin Silja Symphonylla, Silja Serenadella ei tätä ravintolaa valitettavasti ole. Mä en tosin syönyt sushia, koska olen kalalle allerginen, mutta 10-vuotias söi minunkin puolesta.

Pelattiin pelejä ja käytiin pulikoimassa laivan spa-osastolla ennen diskoa, jonne sain vielä 10-vuotiaan houkuteltua. Illalla katsottiin vielä tanssishow.

Seuraavana aamuna söimme erikoisaamiaisen ja odottelimme pääsyä maihin Tukholmaan. Meille sattui kaunis ilma huonosta sääennustuksesta huolimatta. Olin pohtinut menisimmekö käymään Gröna Lund-huvipuistossa, josta 10-vuotias olisi varmasti tykännyt, mutta päädyin kuitenkin unohtamaan sen idean. Maissa on aikaa kuusi tuntia, johon kuuluu myös metromatkat edestakaisin ja ajattelin, että mennään mieluummin seuraavana kesänä huvipuistoon ihan ajan kanssa ja ollaan yötä Tukholmassa.

Päädyttiin ajamaan metrolla ja lähijunalla Westfield Mall of Scandinaviaan. Olin antanut 10-vuotiaalle reissubudjetin, josta hän oli tuhlannut suurimman osan jo edellisenä iltana laivalla pehmoleluihin ja ei ostettu kuin muutama pieni koru tuolta ostoskeskuksesta.

Syötiin lounasta ostoskeskuksessa ja stettiin kauppakeskuksen ruokakaupasta päivälliseksi isot salaatit salaattibuffetista. Lasta kun ei kiinnostanut laivan buffettiin lähteminen. Luulen, että hän oli syönyt vähän liikaa karkkia ja ruoka ei oikein siksi maistunut. Onneksi tuo salaatti sentään upposi.

Käytiin kannella ihastelemassa maisemia tuulisessa säässä laivan liikkeelle lähdettyä. Kierreltiin laivaa ja pidettiin hauskaa. Vaikka en olekaan meidän 10-vuotiaan äiti, yritän olla turvallinen aikuinen ja tehdä välillä hänenkin kanssaan kaksin jotain hauskaa. Meillä kun kaikki lapset on kaikesta huolimatta samalla linjalla.

Seuraavana aamuna kävimme erikoisaamiaisella ja valitettavan pian risteily oli ohi. Lähdimme laivasta hyvillä mielin ja kävimme ennen junan lähtöä Helsingin kaupunginmuseossa. Siellä oli kivasti meidän laukuillekin säilytyskaapit.

Reissu oli hauska molempien mielestä ja 10-vuotiaan mielestä parasta taisi olla lelukaupan lukemattomat pehmolelut.

Mikä sun mielestä tukholman risteilyllä on parasta?

TULETHAN SEURAAMAAN MUN ARKEA JA MATKOJA MYÖS INSTAGRAMISSA @SUSANNARIITAKANGAS

LUE MYÖS:

Silja Symphonyn ja Silja Serenaden Sunflower Oasis spa-osasto

Siljan friendSHIP-ranneke takaa hauskuuden risteilyllä