Colour Outside the Lines

Äidin ja isin reissu Tallinnaan ilman lapsia — viimeinen päiväkatsaus

Meinasi ihan unohtua kirjoittaa Tallinnan reissun viimeisestä päivästä. Jos haluat lukea reissusta Tallinnaan tapahtumajärjestyksessä, käy lukemassa ensin postaukset perjantaistalauantain alkupuolesta ja lauantain loppupuolesta.
Sunnuntaiaamu koitti liian pian ja olin nukkunut hieman huonosti edellisenä päivänä kadonneen puhelimeni takia. Se harmitti edelleen, mutta eihän sille mitään voinut. Nousimme reippaina ylös ja menimme aamiaiselle. Aamiaisravintola oli täynnä porukkaa, mutta onnistuimme kuitenkin löytämään pöydän aika nopeasti.
Aamiaisen jälkeen päätimme mennä hetkeksi nauttimaan hieman edellistä päivää hiljaisemmasta kylpylästä. Suurin osa hotellivieraista taisi käyttää kylpylää iltapäivällä ja illalla. Aamusta siellä olikin ihanan tyhjää ja saimme höyrysaunan sekä porealtaan kokonaan itsellemme.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Lähdimme Tallinkin Megastarilla takaisin 13.30. Ennen laivan lähtöä luovutimme huoneen ja menimme odottelemaan terminaaliin. Päätimme mennä terminaaliin uberilla, koska toisesta matkalaukustamme hajosi reissussa rengas ja sitä olisi ollut inhottava raahata perässä. Tämä viimeinen uber-kuski oli ihan huippu. Hän kävi nostamassa laukkumme takakonttiin ja pois, oli ystävällinen ja kaikin puolin kehuttava. Jätimmekin hänelle ison tipin. Uberista ei siis jäänyt huonoja muistoja, lukuunottamatta sitä kuskia, jonka autoon puhelimeni jäi ja joka ei enää yhtäkkiä muistanutkaan meitä kuskanneensa.
Jos viime hetken ostoksia olisi vielä halunnut tehdä tai jos Tallinnaan tulee vain muutamaksi tunniksi, olisi terminaalin läheisyydessä ollut vielä paljon mahdollisuuksia shoppailuun. Nautica-ostoskeskuksesta olisi varmasti löytynyt kaikki tarvittava, kuten iso Rimi-ruokakauppa, joka näytti palvelevan iltaisin 23 asti.

Terminaalissa oli todella paljon ihmisiä. Taisi olla tuo 13.30 lähtevä shuttle se kaikista suosituin Tallinkin lähtö. Koska oli sunnuntai ja kello ei ollut vielä kovinkaan paljon, näkyi terminaalissa aika monta ihmistä krapulassa. Terminaalin baaritiski olikin täynnä ihmisiä hakemassa tasoittavia. Olimme edellisiltana ravintolassa palattuamme todistaneet yhden suomalaisen painelemassa hissin nappia aika monta kertaa ennen kuin hän tajusi hissin jo oikeasti tulleen ja sama kaveri näytti aika huonovointiselta terminaalissakin.
Löysimme laivasta onneksi istumapaikat ja yllätykseksemme laiva lähti liikkeelle varttia aiemmin kuin oli tarkoitus. Ilmeisesti se lähtee kaikkien matkustajien kyytiin tultua. Laivamatka kesti pari tuntia, jonka jälkeen meillä oli Helsingissä aikaa muutama tunti ennen bussin lähtöä. Kävimme syömässä ja menimme sielläkin terminaaliin istumaan. Aika väsyneitä olimme reissusta ja bussissa molemmat nukuimmekin osan matkasta.
Lähdimme reissuun rentoutumaan ilman lapsia ja olihan se reissu osaksi ihan rentouttava. Kuopiosta on kuitenkin aika pitkä matka Tallinnaan ja muaallekin, kun kulkee bussilla ja laivalla ja meillä menikin iso osa kahdesta päivästä pelkkään matkustamiseen. Seuraavalle kahdenkeskiselle ulkomaan matkalle lähdelle kyllä lentokoneella jo Kuopiosta. Näin säästämme huomattavasti aikaa ja matka tuntuu jo alusta asti rentouttavammalta.

Oletteko te käyneet kahdestaan ulkomailla vai ovatko lapset olleet aina mukana?

TULETHAN SEURAAMAAN MUN ARKEA JA REISSUJA MYÖS INSTAGRAMISSA @SUSANNARIITAKANGAS