Colour Outside the Lines

Äidin ja teinin kahdenkeskinen matka Tukholmaan – osa 2

Ensimmäisen osan Ruotsin retkestämme voit lukea täältä.
Seuraavana aamuna menimme hotelliaamiaiselle hyvin levänneinä. Unenlaatu oli varmasti parempaa kuin moneen kuukauteen vaikka heräilinkin yön aikana monta kertaa. Aamiainen oli perushotelliaamiainen eli tarjolla oli paljon kaikkea. Koska olimme potilashotellissa, aamiaisella oli myös vastasyntyneitä vanhempiensa kanssa. Siis ihan pieniä ja ihanan söpöjä vauvoja! Voiko päivä enää paremmin alkaa kuin näkemällä kymmenen vastasyntynyttä?
Olimme suunnitelleet jättävämme tavarat hotellin matkatavarasäilytykseen päiväksi, koska laivaan pääsi vasta iltapäivällä, mutta päätimme kuitenkin ottaa tavarat mukaamme, ettei meidän tarvitsisi koukata enää hotellin kautta. Meillä oli päivän ainoana suunnitelmana käydä shoppailemassa Mall of Scandinaviassa ja lähdimmekin sinne luovutettuamme huoneemme.
Kauppakeskuksessa oli meidän onneksi matkatavarasäilytys, joten emme joutuneet raahaamaan tavaroita mukanamme koko päivää. Pääsyy meidän Mall of Scandinaviaan menoon oli (ja on aina) Disney Store, jota ei Suomesta löydy. Disney-höperöinä kiersimme liikettä varmaan lähemmäs tunnin. Kirjoitan vielä oman postauksen kauppakeskuksesta, koska kamera pursuaa kuvia sieltä.
Kauppakeskukselta lähdimme suoraan terminaaliin, joka oli täynnä ihmisiä. Tukholmasta lähtee useampi laiva yhtä aikaa, joten terminaali tulvi varsinkin aasialaisia. Meillä oli hytti alimmassa hyttiluokassa pohjakerroksessa ja taas kohdallemme sattui hytti, jonka suihkusta tullut vesi oli tulikuumaa. Huono tuuri siis.
Kotimatkalla olimme Silja Serenadella, joka oli meille paljon tutumpi laiva. Olemme matkanneet samaisella laivalla useita kertoja ja tämä onkin yksi meidän perheen lempparilaivoista. Yhtenä iltashow’na oli voimistelua ja Lissu katsoikin show’n haltioituneena.  Emme tällä kertaa syöneet laivan ravintolassa vaan olimme ostaneet laivaan mukaan isot eväät ja söimmekin niitä hytissä illalla. Kävimme myös ostamassa tax freestä syömistä.
Tuliaisina meillä oli pääosin Disney-ostoksia. Se on tässä perheessä aika normaalia, kun Star Wars ja Disney-prinsessat ovat valloittaneet kotimme jo muutenkin.
B:lle ostimme Olafin pikkuveli-pehmon, Nipsulle Sebastian-pehmon ja Doria etsimässä-kylpylelun ja Lissu osti itselleen koulutarvikkeita ja emoji-Mikin. Ostinpa itsellenikin Ariel-kynän kouluun.
Sain laivassa luettua pitkästä aikaa ja muistin kuinka tykkään lukemisesta. Kotona lukemiseen ei vaan riitä aikaa eikä energiaa. Hytissä luin kirjan loppuun vaikka hieman jo väsytti ja Lissu nukkui viereisellä sängyllä. Jospa Nipsu alkaisi pikku hiljaa nukkua yönsä paremmin ja saisin itsekin nukuttua, jolloin jäisi energiaa myös lukemiseen.
Seuraavana päivänä olimme aivan rättipoikkiväsyneitä, kun pääsimme Helsinkiin. Onnibussi ei ollut onneksi kovin täysi ja pääsimmekin molemmat omille penkkiriveille. Bussimatka tuntui kestävän ikuisuuden. Lissulla oli vielä pakolliset voimisteluharjoitukset heti kotiin päästyämme. Kotona minua odotti iloinen vauva, joka oli koko illan kuin takiainen. Isillä oli kuulemma mennyt lasten kanssa enemmän kuin hyvin ja kiukuttelu alkoi vasta, kun minä tulin kotiin.
Esikoinen oli onnellinen laatuajasta äidin kanssa ja äiti varmaan vielä enemmän laatuajasta esikoisen kanssa. Kotona teiniä ei enää kovin kiinnosta äidin kanssa oleilu, joten pieni retki Tukholmaan teki ihan hyvää.

Vietättekö te laatuaikaa lastenne kanssa erikseen?