Colour Outside the Lines

Mitä pakkasin mukaan Pariisiin viideksi päiväksi?

Mulla oli tosi iso kriisi mitä pakata mukaan, kun olimme lähdössä viime kuussa Pariisiin. Mitä pakkasin mukaan Pariisiin viideksi päiväksi?

Kriisi oli vielä suurempi, koska oon viimeisen vuoden aikana yrittää päästä vaatekaappini kanssa sinuiksi ja hävittänyt sieltä paljon vaatteita, joita en käytä. Tuntui, ettei mulla oikeasti ole vaatekaapissa kuin vaatteita, joita viitsii käyttää vain kotona. Päätin myös alkuvuodesta osallistua Viiden vaatteen vuosi-haasteeseen enkä siis voinut vain kävellä kauppaan ostamaan uusia vaatteita.  Haasteesta kerron myöhemmin lisää, mutta voin jo nyt kertoa ostaneeni yli viisi vaatetta tämän vuoden puolella uutena.

Me lähdettiin matkaan maanantaiaamuna 6.45 lähtevällä bussilla. Kuopiosta on pitkä matka Helsinkiin junalla, joten oli pakko lähteä aikaisin. Tällä kertaa haluttiin myös säästää matkakuluissa sen verran, että ei lennetty Kuopiosta Helsinkiin vaan matkustettiin junalla.

JUNA- JA LENTOMATKAN ASU:
Jakku: vintage (ostettu käytettynä)
Toppi: H&M (ostettu käytettynä)
Kengät: Nelly shoes/Zalando

Maanantai-iltana me ainoastaan kirjauduttiin hotelliin ja syötiin hotellin viereisessä ravintolassa eli käytin aikalailla samoja vaatteita vaihtaen vaan ohuen jakun mustaan neuletakkiin. Pariisissa oli meidän saapuessa sateista ja todella koleaa. En ollut ottanut mukaan minkäänlaista takkia, jota hieman jo siinä vaiheessa kaduin.

Seuraavana päivänä eli tiistaina me lähdettiin kiertämään nähtävyyksiä ja oltiin varattu ruokailut kahteen eri ravintolaan. Toinen niistä oli yhden Michelin-tähden arvoinen ja tämäkin tuotti minulle päänvaivaa. Onneksi huomasin Pariisissa, etten oikeasti ollut mitenkään yli- tai alipukeutunut vaan vaatetukseltani aikalailla sulauduin massaan. Ainut mikä puuttui, oli se takki. Monilla ranskalaisilla oli käytössä vielä kevyttoppatakki vaikka lämpötila oli noin 15 astetta.

TIISTAIN ASU:
Neuletakki: Esmara/Lidl (ostettu käytettynä)
Mekko: H&M (ostettu käytettynä)
Laukku ja kangaskassi: Marimekko
Ballerinat: Anna Field/Zalando

Keskiviikkoaamuna me lähdettiin outlet-kylään ostoksille ja sinne halusin laittaa jotain mukavaa, mutta siistiä päälle. Tämän takia puin päälleni ribbitrikoisen mekon, alle bikershortsit ja päälle neuletakin. Ilma oli lämmennyt edellispäivästä, joten sukkahousuja en tällä kertaa jaksanut laittaa päälle. Emme kuitenkaan olisi ulkona kovin paljon.

OUTLET-KYLÄN ASU:
Ribbimekko: H&M
Laukku: Marimekko

Kävimme keskiviikkoiltana vielä Lego Storessa ja kävelimme portaat ylös katsomaan maisemia Sacré-Cœurin basilikan pihalta. Tältä illan reissulta ei tätä parempaa asukuvaa ole, kun en muistanut Jania pyytää sellaista ottamaan. Tässä hengittelin portaiden puolivälissä, kun astmalääkekin unohtui hotellille.

KESKIVIIKKOILLAN ASU:
Mekko: H&M
Jakku: Vintage (ostettu käytettynä)

Sukat ja tennarit: Timberland
Laukku: Marimekko

Torstaina me luovutettiin meidän huone ja jätettiin matkatavarat hotellille päiväksi säilytykseen. Meillä oli torstaiaamuksi varattuna sisäänpääsy Louvreen ja onneksi mentiin heti aamulla, koska jo puolen päivän aikaan Louvre oli aivan täynnä ihmisiä.

LOUVREN ASU:
Toppi: H&M
Hame: Luppaset
Tennarit: Timberland
Laukku: Marimekko

Torstai-iltana me vielä matkustettiin lentokenttähotelliin, jossa käytiin syömässä iltapalaa aulabaarissa. Vedin päälleni vain mukavimmat vaatteet, jotka matkalaukustani löysin ja suunnittelin lähteväni sukkasillani, mutta laitoin kuitenkin jalkaan ballerinat.

AULABAARIN ASU:
Toppi: H&M
Ballerinat: Anna Field/Zalando

Perjantaiaamuna meidän lento lähti Pariisista 7.30 eli herättiin todella aikaisin. Lentolook oli siis sama kuin edellispäivänä aulabaarissa. Vaihdoin tosin kengät ja otin laukun olalle. Hieman ehkä paluulennolla harmittelin housujen lahkeiden lyhyttä mittaa, koska minua paleli, mutta onneksi Finnairilla oli vilttejä.

PALUULENNON ASU:
Toppi (neuletakin alla): H&M
Tennarit: Nelly Shoes/Zalando
Laukku: Marimekko

Mulla oli siis todella rajallinen vaatevarasto mukana enkä ostanut reissusta ainuttakaan vaatetta. Me oltiin matkalla pelkillä käsimatkatavaroilla. Toukokuussa Finnairin lippuihin vielä kuului 8kg käsimatkatavaroita, mutta nyt käytäntöä on muutettu. Yritin siis pakata hyvin kompaktisti ja onnistuin mielestäni siinä aika hyvin. Takin olisin kyllä tarvinnut, joten sen pakkaan varmasti seuraavalle matkalle mukaan. Mulla oli mukana kahdet kengät ja ostin outlet-kylästä tennarit, joten siksi kenkiä oli kolmet. Alusvaatteita mulla oli mukana liikaa, mutta yritän aina varautua siihen, että lento myöhästyy tai peruuntuu tai jos jotain vaikka sattuu. Mulla oli mukana myös mustat biker-shortsit, jotka ei näy kuvissa. koska mulla oli ne aina hameen alla. Huomasin, että tosi hyvä keino välttää ihon hankautuminen sukkahousujen kanssa oli pukea biker-shortsit sukkahousujen päälle.

Mitä pakkasin mukaan pariisiin viideksi päiväksi?

alusvaatteita
kolmet sukkahousut
sukkia
tennarit (ostin matkalta toiset)
ballerinat
kaksi mekkoa
yksi hame
2 toppia
yksi ohut jakku
yksi neuletakki
yhdet culottes-housut
biker-shortsit

Näillä pärjäsin viisi päivää oikein mainiosti. Ensi kerralla takki kyllä kuuluu mukaan tuohon sekä housut, joissa on täysmittaiset lahkeet lentomatkoja varten.

Olisitko sä pärjännyt tällä määrällä vaatteita viisi päivää?

TULETHAN SEURAAMAAN MUN ARKEA JA MUN MATKOJA MYÖS INSTAGRAMIIN @SUSANNARIITAKANGAS

LUE MYÖS:

Pari kuvaa Pariisin reissulta

Disneyland Pariisi teinin ja eskarilaisen kanssa