Hae
Colour Outside the Lines

Vauvavuosi kuvina

Varoitus: Tämä postaus sisältää paljon kuvia! 

Syyskuu 2016

Syyskuun 28. mulla meni vedet kotona. Laskettuun oli vielä kolme viikkoa aikaa ja lähdimmekin sairaalaan heti, kun saimme mummin hoitamaan isompia.
Vauva ei halunnut syntyä vielä hetkeen, joten jäin sairaalaan yöksi ja J lähti takaisin kotiin nukkumaan (lue:panikoimaan).
Seuraavana päivänä, 29.9.2016 klo:15.32 meille syntyi pieni prinsessa.
Raskausviikkoja oli 37+0 eli juuri vältettiin keskoisuus. Mittaa neidillä oli 44,6cm ja 2712g.
Isosisko tuli joka päivä koulusta suoraan sairaalaan katsomaan pienen pientä pikkusiskoa.
Se oli rakkautta ensisilmäyksellä.

Lokakuu 2016

Vietimme sairaalassa vauvan kanssa melkein viikon. Oli jo lokakuu, kun vauvan kanssa kotiuduimme. Suurin osa ajasta meni vauvaa tuijotellessa ja ihmetellessä.
Saimme kuitenkin aikaiseksi pyydettyä valokuvaajan kotiin ottamaan vauvasta newborn-kuvia.
Otimme samalla myös perhekuvat.

Marraskuu 2016

Marraskuussa järjestimme ristiäiset meillä kotona ja vauva sai nimen.
Isosisko kuitenkin jatkoi vauvan kutsumista Nipsuksi.  Saimme myös vaunut, joissa oli pitkä tilausaika.

Joulukuu 2016

J:llä on synttärit joulukuussa ja olenkin yleensä joka vuosi järjestänyt hänelle synttärijuhlat. Pikkujoulutkin tulee siinä samalla vietettyä. Teemana oli Ugly Sweater-juhlat. Parasta oli, kun ihmiset oikeasti panostivat ja tulivat rumat villapaidat päällä!
Tämä oli myös eka kokonainen ilta, jonka vietimme erossa vauvasta. Yöksi haimme vauvan kuitenkin kotiin, koska imetin vielä tuossa vaiheessa.
Jouluhöperönä olin onnellinen joka mahdollisuudsta käyttää tonttulakkia.
Niinpä taisimme olla ainoa perhe tonttulakit päässä B:n kerhon joulujuhlassa.

 

Ensimmäinen joulu vietettiin mummilassa. Nipsu taisi nukkua joulupukin ohi eivätkä lahjatkaan oikein kiinnostaneet.

Tammikuu 2017

Kävin mallina, kun meidän tuttu ja turvallinen valokuvaaja oli sellaista vailla.
Kuopioon avattiin uusi HopLop ja vietimme pakkaspäivän siellä.
Eihän siellä vauvalle kamalasti ollut tekemistä, mutta jotain kuitenkin.

Kolmen kuukauden ikäinen vauva

Helmikuu 2017

Kävimme koko perheellä B:n kummitädin kanssa keilaamassa.
Vauva nukkui täydessä keilahallissa melkein koko meidän keilausajan ja heräsi vasta ihan loppuvaiheessa.
Isommilla tytöillä on synttärit hyvin lähekkäin toisiaan ja vietämmekin yleensä sukulaisten kanssa niitä yhtä aikaa.

Maaliskuu 2017

Vauva rakasti rapsutella kaikenlaisia pintoja ja niinpä teinkin hänelle leikkimaton, jossa oli rapsuttelupintoja.
Erityisen ylpeä olen tuosta Aikakoneen kuvasta maton alareunassa.
Loppukuusta vauva täytti puoli vuotta, joten vietimme puolivuotissynttäreitä puolikkaan kakun kera.
 

Huhtikuu 2017

Virpomissunnuntai sattui minun syntymäpäiväkseni ja meillä sekä virvottiin että juhlittiin.
Imetyksen lopetuksen jälkeen hiuksia alkoi pudota päästä ihan solkenaan ja päätin lopettaa tuon sekä värjäyskierteen leikkaamalla kaikki värjätyt hiukset pois. Kyllähän tuosta pehkosta muutama sentti katosi!
Kävimme myös vauvan kanssa torilla katsomassa Kalpan peliä. Oikeasti satuimme torille jostain syystä juuri siihen aikaan emmekä ihan tarkoituksella menneet peliä katsomaan.
Meillä oli hauvakaveri Brando hoidossa ja kyllä Nipsu koiraa hoitikin. Oli mukavaa hoitaa koiraa muutama päivä, mutta kyllä vauva-arki ja koira olisi ehkä meille vähän liikaa.

Toukokuu 2017

Vietimme vappua ystävien kanssa syöden jo perinteeksi muodostuneen vappubrunssin.
Toukokuussa nautimme auringon lämmöstä syöden parvekkeella.
Nipsu myös askarteli kortteja marjoja käyttämällä.

vauvan askartelema kortti

Kesäkuu 2017

Kesäkuussa vietimme paljon aikaa mökillä.
Kävimme Nipsun ja J:n kanssa kolmestaan myös Ruotsin risteilyllä.

Heinäkuu 2017

Heinäkuussa jatkoimme mökillä oleilua.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Kävimme myös vieraina häissä, joissa B pääsi kukkaistytöksi.

Elokuu 2017

Vierailimme vauvan kanssa asuntomessuilla. Vein myös Lissun Ruotsiin hänen lempibändinsä konserttiin ja vietin ensimmäistä kertaa kolme yötä erossa vauvasta.
Kävin ammattikorkeakoulun pääsykokeissa ja sain koulupaikan. Myös J aloitti opiskelun ammattikorkeakoulussa.

Syyskuu 2017

Nipsu täytti vuoden ja vietimme 1-vuotissyntttäreitä.

Miltä teidän vauvavuosi näytti?

LUE MYÖS: 

VAUVA TÄYTTI KUUSI KUUKAUTTA

 

TULETHAN SEURAAMAAN MYÖS INSTAGRAMISSA @SUSANNAKUOHULA

Pääsimme lehteen, koska käydään risteilyillä

Reilu vuosi sitten minuun otti yhteyttä Meidän Perhe-lehden toimittaja, joka oli tekemässä juttua risteilyillä käyvistä perheistä. En ole kirjoittanut tästä aiemmin blogiin, en kyllä edes tiedä miksi. Jotenkin asia alkoi pyörimään mielessä, kun huomasin Meidän Perheen uudistuneen logon ja lehtijutusta alkoi olla lähemmäs vuosi.
Me tykkäämme koko perheellä käydä Tukholman risteilyllä muutaman kerran vuodessa. Tytöt ovat käyneet monta kertaa jo laivalla ja tietävät mitä odottaa, kun risteilylle mennään. Pallomerta ja jälkkäripöytää, jos heiltä kysytään.
Juttuun tehtiin haastattelu ja meillä kävi kuvaaja kotona. Yhtä pääkaupunkiseudulla asuvaa perhettä oli kuvattu ihan laivassa, mutta meiltä on se reilu viiden tunnin matka ensin taitettava satamaan, että pääsee edes laivaan. Siksi laivamatkoille lähteminen on hieman isomman kynnyksen päässä. Matkat tekevät näin isolla perheellä jo aika ison loven matkabudjettiin.
Kuvaajan kanssa me sitten mietimme mikä voisi olla hyvä tapa ottaa kuvia, kun tosiaan oltiin kotona. No, me kerättiin kauhea määrä pöydille karkkia ja tuliaisia, että näyttäisi siltä kuin olisimme juuri tulleet risteilyltä kotiin. Otimme myös ulkona kuvia matkalaukkujen kanssa. Vedimme siis tyhjiä matkalaukkuja perässämme ja kävelimme pihaa edestakaisin kuvaajan räpsiessä kuvia. Kyllä siinä muutama naapuri saattoi ihmetellä mitä me oikein puuhaamme.
Tytöthän olivat ihan innoissaan kameran edessä. Me aikuiset ehkä olimme hieman jäykempiä ja hetki meni lämmetä kameralle. Hyviä noista kuvista nyt kuitenkin tuli ja lehtijuttukin oli kiva. Meillä onkin jemmassa oma lehti niin tytöt voivat sitä lukea sitten isompana ja muistella kuvauksia.

Muistatko lukeneesi juttua risteilyillä käyvistä perheistä?

 

LUE MYÖS: 

KEINUTAAN SILJALLA

 

TULETHAN SEURAAMAAN MYÖS INSTAGRAMISSA @SUSANNAKUOHULA