Hae
Colour Outside the Lines

30 väittämää äitiydestä

Alla 30 väittämää äitiydestä. Katsotaan moniko pitää minun kohdalla paikkansa.
1. Käytät edelleen äitiysvaatteita, vaikka raskaudestasi on jo aikaa yli vuosi.
Raskaudesta on 2 vuotta aikaa ja käytän edelleen legginsejä ja löysiä paitoja. Nämä ei kuitenkaan ole äitiysvaatteita, mutta menisivät niistä.
2. Nyt ymmärrät, miksi oma äitisi teki aina ruuaksi makaronia ja nakkikastiketta. Helppoa, nopeaa, eikä tarvitse aivotoimintaa.
Todellakin. Tosin en tiedä osaisinko edes itse tehdä nakkikastiketta. Kun olin pieni, meidän perheen nopea ruoka oli hernekeitto ja se oli isäni, joka sitä aina teki, kun äitini oli iltavuorossa.
3. Et jaksa pilkkoa lapsille vihanneksia tai laittaa muuta terveellistä pöytään. Niin, et vain jaksa.
Jaksan. Lapsille pilkon, usein kyllä omalle lautaselle ei sitten enää jaksakaan pilkkoa.
4. Kerrot ruokapöydässä nirsoilevalle pienokaiselle lapsista, jotka näkevät nälkää Afrikassa.
En oikeastaan. Joskus saatan sanoa jotain siihen suuntaan, mutta en kyllä ihan näillä sanoilla.
5. Hiuksissasi on ruokaa. Se ei haittaa.
Haittaa, mutta kestän kyllä hetken. Yleensä myös taaperon hiuksissa on ruokaa ja menemmekin sitten yhdessä suihkuun.
6. Keittiössä on kaaos. Sekään ei haittaa.
En anna sen häiritä. Koska meillä on keittiössä melkeinpä aina kaaos. Olisinpa yhtä ahkera kuin jotkut muut.
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
7. Vastaat lasten kaikkiin kysymyksiin ”En tiedä”.
Useimmiten vastaan ”joo” tai ”kiva” tai ”onpa hieno”.
8. Sekoitat lasten nimet keskenään: ”Mikä sä nyt olit..”
Todellakin! Hyvä, etten välillä kutsu heitä lemmikkien nimillä.
9. Sekoitat sisarusten sotu-tunnusten loppuosat.
Aiemmin en ole ymmärtänyt tätä, koska minulla on aina ollut hyvä numeromuisti. Kuitenkin viimeksi, kun varasin Vivialle lääkärin aikaa, sanoin vahingossa Melissan sotu-tunnuksen loppuosan.
10. Annat lasten katsoa viikonloppuaamuisin monta tuntia lastenohjelmia koska et vaan jaksa nousta sängystä.
Kyllä, jos lapsi katsoo niitä meidän välissä ja antaa minun nukkua. Useimmiten katsomme niitä kuitenkin yhdessä ennen aamupalaa hetken ja sitten kaikilla alkaakin olla jo kauhea nälkä niin pitää kiiruhtaa aamupalalle.
11. Tästä syystä aamupala ja lounas ovat yksi ja sama ateria viikonloppuisin.
Useimmiten nukumme kaikki niin pitkään, että meillä syödään viikonloppuisin brunssi.
12. Toivot, että aina sataisi, ettei tarvitsisi lähteä leikkipuistoon, vaan voisi vaan olla kotona yöpaita päällä leikkimässä legoilla.
Teemme tätä myös aurinkoisella ilmalla. Ei aina vaan jaksa.
13. Tai sitten: Jee, leikkipuistoon! Lapsi temmeltää, sinä saat roikkua somessa tai jutella maratonpuhelun ystävälle.
Kyllä tämäkin pitää paikkansa. En kuitenkaan puistoillessa jaksa kauheasti somettaa.
14. ”Kyllä sä voit laittaa samat vaatteet vielä huomennakin.”
Keskimmäisen on vaikea välillä ymmärtää miksei samaa pitkähihaista voisi laittaa seuraavanakin päivänä, jos se on käynyt päällä sen hetken, kun hän oli ulkona ja sisälle tullessa se on aina otettu pois. Kyllä meillä muutenkin käytetään samoja vaatteita kaksi päivää jos ne eivät ole likaisia.
15. Käytät telkkaria lapsenvahtina.
Ruokaa tehdessä ja vessaan mennessä.
16. Et ole ehtinyt/jaksanut/kyennyt vieläkään toimittamaan tarhaan uusia kuravarusteita.
Vein ne jo tutustumiskerralla.
17. Lapsi toistelee sinulta kuulemaansa kirosanaa.
Ei onneksi. Emme kyllä oikeastaan kiroilekaan.

18. Vietät leffailtaa lasten kanssa, koska et jaksa mennä ulos pelaamaan palloa.
Joskus on ihan hyvä vaihtoehto kääriytyä yhdessä peiton alle katsomaan leffaa.
19. Piilottelet lapsilta omaa herkkukätköäsi.
Tottakai. Muuten lapset söisivät herkut alta aikayksikön.
20. Unelmalomasi koostuu hotellissa nukkumisesta.
Voi, kun pääsisikin nyt hotelliin nukkumaan. Mikään ei voita sitä tunnetta.
21. Editoit iltasatua: tarinankerronta tarvitsee hieman joudutusta, koska lempparileffa alkaa ja valkkari on jo jäähtynyt.
No enpä oikeastaan. Meillä luetaan kirjoja, jotka kiinnostavat yleensä myös vanhempia.
22. Jäät kiinni moisesta editoinnista: ”Ei se noin mennyt, lue kunnolla!” Pahus.
Muistan, kun mummo teki tätä minun ollessa pieni. Hän editoi aina kaikkia satuja, mutta useimmiten jäi siitä kiinni. Hän myös aivan varmasti huijasi korttipeleissä.
23. Et osaa päällystää koulukirjoja kuin Strömsössä. Saat lapselta pyyhkeitä, kun teidän kirjanne muovit ovat aina rutussa.
Aiemmin oli näin. Nykyään on onneksi Jani, joka on ihan mestari kirjojen päällystämisessä.
24. Ostat lapselle kauppareissulla sen kirotun tikkarin suosiolla, koska et jaksa käydä julkisesti vääntöä aiheesta. Pieni hinta mielenrauhasta, vaikkakin vastoin kaikkia kasvatusoppeja.
En osta. Saatan ostaa, jos he käyttäytyvät hyvin, mutta meillä ei palkita huonoa käytöstä varsinkaan julkisilla paikoilla.
25. Krääsäleluja on mystisesti kadonnut lastenhuoneesta mustiin säkkeihin. Lapsi ei edes huomaa, miten siivous- ja kierrätysprojektisi edistyy – ja tavarapaljoudesta päätellen et sinäkään.
Konmari elää meillä vahvasti. Lastenhuonekin on joutunut jo sen kynsiin.

26. Olet maailman kiitollisin siitä, että on olemassa kaiken maailman BB- ja CC-voiteita, joilla voit peittää kasvosi kerralla.
Vielä kun jaksaisi meikata joskus niin niistä olisi jotain apua.
27. Harmi vain, ettet aina jaksa pestä meikkejä illalla, vaan nukahdat sänkyyn alta aikayksikön, kun lapset ovat vihdoin untenmailla.
Tämä käy kyllä melkeinpä aina, kun meikkaan, koska unohdan nukkumaan mennessä, että meikkasin.
28. Kyllä, luet keskustelupalstoja liiakseen. Ja olet alkanut jopa kommentoida keskustelun aiheita…
En oikeastaan. Raskautta yrittäessämme olin muutamalla palstalla aktiivinen, mutta en enää.
29. Olet miettinyt, pitäisikö sinun perustaa blogi, joka käsittele äitiyttä.
Tässähän minä sitä kirjoittelen. Vertaistuki, paras tuki.
30. Silittelet ja ihailet nukkuvaa lasta, vaikka se lempileffa jo alkoi ja valkkarikin väljähti lasiin. Sitä se äitiys teettää.
Tätä tuli tehtyä lasten vauva-aikana aika paljonkin. Tosin ei minulla sitä valkkaria kyllä ollut.

Kuinka moni meni sinulla oikein?

Mikki Hiiri-synttärijuhlat 2-vuotiaalle

Meillä oli tänä vuonna 2-vuotiaalla Mikki Hiiri-synttäritjuhlat ja ne oli hänen mielestään huiput!
Meidän 2-vuotias on ihan hurjan iso Mikki Hiiri-fani. Hän haluaa aina katsoa televisiosta Mikki Hiiren kerhotaloa tai Mikin ralliryhmää. Olemme myös monet kerrat katsoneet yhdessä videoita Disneylandista ja aina häntä ihastuttaa se ihanan iso Mikki Hiiri, jota ihmiset pääsevät videoissa halailemaan.
Niinpä oli helppo päättää tämän vuoden synttäriteema. Meidän synttäreillä on aina jokin teema, koska teemasynttärit on parhaita! Mikki Hiiren kerhotalossa on aina apua tuova Touhotin, jonka Jani askartelikin baaritiskimme päälle roikkumaan. Se on tehty kartongista ja ripustettu kattoon siimalla. Vivia oli aivan innoissaan nähdessään Touhottimen ja hahmo roikkuu edelleen, viikko juhlien jälkeen, baaritiskimme päällä. Vivia huuteleekin sille vähän väliä ”TUUEEAAA” eli hänen kielellään Touhotin!
Mikki Hiiri-synttärijuhlat olikin lapsen mielestä kunnon hitti, koska hän oli ihan täpinöissään koko ajan.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Meillä oli Mikki Hiiri-synttärijuhlat Vivian oikeana syntymäpäivänä. Paikalla oli sukulaisia ja ystäviä. Veljeni eivät päässeet tällä kertaa paikalle, mutta ehkä juhlimme heidän kanssaan myöhemmin.
Vivia oli innoissaan, kun paikalla oli kerrankin niin paljon tärkeitä ihmisiä yhdellä kertaa. Hän rakasti repiä lahjoja auki ja kiljahteli innoissaan kaikki lahjat nähdessään. Millainenhan riemu taaperon kasvoilla on jouluna?
Vivian joka juhlissa on ollut Kakkutaiteen macaronseja ja tällä kertaa Nanna oli kyllä ylittänyt itsensä. Mikki-macaronsit oli ihan älyttömän hienon näköisiä ja ihanan makuisia, kuten aina.
Syötävää oli paljon ja söimmekin yli jääneitä herkkuja pitkin seuraavaa viikkoa. Onneksi seuraaviin synttäreihin on aika pitkä aika!
Meidän 2-vuotias ihana energiapakkaus rakasti synttäriteemaansa ja juhliaan. Joka kerta ovikellon soidessa piti tarkistaa, että Minni-korvat olivat paikallaan ja sitten juosta avaamaan ovea.
Oli kyllä mukavat juhlat ja oli ihanaa, kun saimme Janin äidin avuksi jo edellisenä iltana. Ei ole muuten pitkään aikaan ollut yhtä siistiä kuin hänen vierailunsa jälkeen. Kenetköhän saisin pesemään keväällä ikkunat?

Onko teillä ollut teemajuhlia?

 

LUE MYÖS: 

STAR WARS-SYNTTÄRIT 1-VUOTIAALLE

 

TULETHAN SEURAAMAAN MYÖS INSTAGRAMISSA @SUSANNAKUOHULA