Hae
Colour Outside the Lines

Disney Store Tukholmassa

EDIT: DISNEY STORE TUKHOLMASSA ON VALITETTAVASTI SULJETTU PYSYVÄSTI JA LÄHIN TAITAA OLLA NYKYÄÄN PARIISISSA. 
Suomea lähinnä oleva Disney Store sijaitsee Tukholmassa Mall of Scandinavia-ostoskeskuksessa. Tästä on tullut meidän vakiokohde aina Tukholmassa käydessä. Kaikki perheenjäsenet paitsi Jani ovat käyneet jo kaupassa ja me Melissan kanssa useimmin. Janikin pääsee vihdoinkin tutustumaan kauppaan, kun lähdemme kaksin Tukholmaan viikonloppulomalle maaliskuussa.
Mall of Scandinaviaan on helppo mennä, jos yhtään uskaltaa käyttää Tukholman julkista liikennettä. Keskustasta kulkee lähijuna melkeinpä suoraan ostoskeskuksen ovelle. Junaan pääsee keskusasemalta eli Centralenista etsimällä junalaiturin, josta lähtee pendeltåg eli lähijuna suuntaan Märsta. Juna kulkee muutaman pysäkin, jonka jälkeen pois jäädään Solnassa. Matka-aika on noin 7 minuuttia. Asemalta nousee ylös rullaportaat, joiden jälkeen kävellään siltaa pitkin suoraan ostoskeskuksen pääoville.
Tallinkin satamasta tullessa täytyy ensin kulkea tunnelbanalla eli metrolla väli Gärdet – T-Centralen. Takaisin tullessa tunnelbanan suunta on Ropsten ja Gärdet on toiseksi viimeinen pysäkki. Laivalle on ohjekyltit metrotunnelissa. Tämä metromatka kestää 5 minuuttia. Keskusasemalla metrotunnelista lähijunalle kävelymatkaa on noin 5 minuuttia eli kokonaismatka ostoskeskukselle satamasta on vain reilut 15 minuuttia.
Disney Store sijaitsee samassa kerroksessa, josta tullaan ostoskeskukseen sisään. Kauppa on aivan toisessa päässä ostoskeskusta kuin pääsisäänkäynti eli perille pääsee, kun vain kävelee pääovista sisään tultuaan suoraan toiseen päähään ostoskeskusta. Matkalla on myös info-tiski, jos tuntee olonsa epävarmaksi.
Kauppa on Disney-fanin taivas. Koska Disney omistaa nykyään oikeudet myös Marveliin ja Star Warsiin, löytyy myös niiden oheistavaraa todella paljon. Kaupan valikoima vaihtuu sesongin mukaan, joten joka kerralla sieltä löytää jotain uutta. Viimeksi olin iloisesti yllättynyt, koska kaupan valikoimaan oli lisätty myös aikuisten vaatteita. Ne ovat olleet aiemmin puute, jota olen joka reissulla harmitellut. Ensi reissulla täytyy ehkä ostaa itselle joku kiva t-paita.
Vein ystäväni Heidin ja Jaden Disney Storeen huhtikuussa 2016.

Myös kaupan sisustus vaihtuu sesongin mukaan. Joskus oli tuollainen prinsessalinna, toisinaan on ollut isoja hahmopatsaita. Joulun aikaan kauppakin oli koristeltu jouluisesti.

Nuo alla olevat mekot kuuluvat muuten kaupan valikoimaan. Lasten rooliasuja löytyy vaikka millä mitalla. Hinnat ovat aika hurjat, mutta kyllä mekkojen laatukin on ihan eri luokkaa kuin halvoissa kopioissa. Ja mikä parasta, mekkojen etumukseen ei ole lätkäisty sitä prinsessan naamaa vaan mekko on aivan kuin prinsessoilla itsellään.

 

Meille on kaupasta kotiutunut useita erilaisia pehmoleluja, mukeja, sukkia, muistivihkoja ja leluja. Rakastamme lasten kanssa Disneyn elokuvia ja lapset tykkäävätkin leikkiä kaikilla elokuviin liittyvillä leluilla.

Melissa rakastaa edelleen pehmoleluja. Viimeksi mukaan tarttui kiva Stitch-torkkupeitto, jonka saa taiteltua tyynyksi. Kaupasta löytyisi vaikka mitä ostettavaa, mutta vielä olemme saaneet hillittyä itsemme. Katsotaan miten meille käy tuliaisten kanssa, kun menemme kauppaan Janin kanssa kaksin.

 

Ennen joulua kaupassa oli kaikkia ihania joulukoristeita, mutta niiden huimat hinnat saivat minut jättämään ne vielä kauppaan. Ehkä joku päivä raaskin laittaa niihin rahaa, koska olisivat ne kuitenkin käytössä varmaan loppuelämän. Tuskin tämä Disney-hulluus tästä mihinkään laantuu.
Kuten kaikki minut tuntevat tietävät, on Ariel lempiprinsessani ja keräilen kaikkea Pieni Merenneito-elokuvaan liittyvää. Siltikään en usein itselleni osta mitään vaan tuhlaan mieluummin ne rahat kaupassa lasten ostoksiin. Muutaman Ariel-jutun olen kuitenkin Disney Storesta hankkinut. Viime kesänä ostin itselleni muun muassa alehintaisen nuken, joka nyt koristaa vitriiniäni.

 

 

Disney Store Tukholmassa on todellakin käymisen arvoinen paikka. Siellä ovat varmasti ihmeissään niin lapset kuin aikuisetkin.

Oletko sinä vieraillut Disney Storessa Tukholmassa tai jossain muualla?

Postauksen kuvat on otettu useammalla Tukholman reissulla vuosien varrella.
TULETHAN SEURAAMAAN MUA MYÖS INSTAGRAMISSA @SUSANNARIITAKANGAS
LUE MYÖS: 

Sukella satuun Disneyland Pariisin Fantasylandissa

Disneyland Pariisi teinin ja eskarilaisen kanssa

Fazer vierailukeskus Vantaalla on elämys kaikille aisteille

Yksi suklaan rakastajien ehdottomista vierailupaikoista pääkaupunkiseudulla on Fazerin vierailukeskus. Olemme Katjan kanssa haaveilleet siellä käymisestä sen avauksesta asti ja vihdoinkin syksyllä pääsimme sinne.
Paikalle on helppo mennä niin omalla autolla kuin julkisilla. Koska olimme menneet Helsinkiin junalla, valitsimme julkiset. Ensin piti hypätä metroon, joka meni Mellunmäkeen. Pois jäädään siis Mellunmäessä eli päätepysäkillä, joten asemasta ei voi ajaa ohi.

Aina reissussa yksi elämyksistä on julkinen liikenne, koska Kuopiossa on vain bussi. Jo metro tuntuu tosi ihmeelliselle tällaiselle maalaiselle. Tosin itse olen kulkenut niin paljon metrolla niin Helsingissä kuin Tukholmassakin, ettei sillä kulkeminen enää jännitä. Katjaa taisi hiukan jännittää, ainakin ne korkeat rullaportaat.

Mellunmäessä metrolaiturilta kävellään portaat alas, jolloin näkyy bussilaiturit. Sieltä pitää valita sopiva bussi, joka vie Fazerilaan. Bussit 587 ja 572K vievät suoraan sinne. Ajoaika on ruuhkasta riippuen vajaa 10 minuuttia. Helsingissä bussilla on helppo liikkua, koska pysäkkien nimet näkyvät näytöllä bussin etuosassa. Fazerilaa ei voi siis missata, kun seuraa näyttöä.
Fazerin pyöreä rakennus näkyy pysäkiltä. Rakennuksen on suunnitellut Mikko Summanen, jonka käsialaa on myös Hiljaisuuden kappeli.
Tien ylityksen jälkeen kävellään parkkipaikan läpi etuovelle, josta pääsee suoraan lipputiskille. Paikalle on siis hyvin helppo löytää.
Liput maksavat 15,50€ aikuisilta, 10,50€ lapsilta (5-17v) ja 13.50€ opiskelijoilta, eläkeläisiltä, varusmiehiltä ja työttömiltä.
Heti aulaan astuessa näkyy Mignon-munista tehty pupu. Se on näyttävä näky. Pupuun on käytetty yli 9300 munaa. 
Aulassa on myös wc:t, naulakot ja ilmaiset säilytyslokerot.

Kierrokselle tulee aina mukaan opas, jonka kanssa vierailukeskusta kierretään. Kierros alkaa luennolla Fazerin historiasta. Luennon aikana opimme muun muassa, sen että Fazer on edelleen perheyritys, jonka osakkeita ei myydä perheen ulkopuolisille. Osakkeen omistajia on tällä hetkellä noin 90.

Kuulimme myös Fazerin työntekijöistä, joita alueella on noin 1600. Alueella toimii työntekijöiden lapsille oma päiväkoti. Tästä voisi useampikin yritys Suomessa ottaa kopin!

Vierailukeskuksessa on oma trooppinen kasvihuone, jossa kasvaa mitä eksoottisempia kasveja, kuten sitruunaa, chiliä ja kaakaopapuja. Ilmasto oli todellakin trooppinen, lämmin ja kostea. Ryhmässämme oli noin 7 henkeä ja mahduimme juuri ja juuri oppaan kanssa väljästi kasvihuoneeseen. Ymmärrän siis hyvin miksi kierrosryhmät pidetään aika pienenä.

Vierailukeskuksessa oli hauska simulaattori. Jokainen sai oman tarjottimen, johon kerättiin 9 omaa eniten päivässä nautittua elintarviketta, jonka jälkeen tarjotin laitettiin koneeseen, joka kertoi saako kaikkia ravintoaineita tarpeeksi. Minulle ei tullut yllätyksenä, etten saa tarpeeksi vettä.

 

 

 

Vierailukeskuksessa oli meidän kanssamme yhtä aikaa lapsiryhmä viettämässä jonkun syntymäpäiviä. He kiersivät erillään meistä ja pääsivät ilmeisesti koristelemaan munkkeja, jotka sitten saivat mukaansa kotiin. Aika hauska synttärien viettopaikka!

Vierailukeskuksessa on esillä vanhoja pakkauksia, käärepapereita, julisteita ja muita muistoesineitä. Opimme, että Tove Jansson oli Carl Fazerin entinen vuokralainen, joka maksoi kerran vuokrarästinsä tekemällä seinämaalauksia Fazerin omistajaan Kalastajatorpan ravintolaan, joka on nykyään Hilton hotelli. Esillä oli myös Tove Janssonin Fazerille piirtämä juliste, jossa oli varhainen Muumi-hahmo.

 

 

Paikalla pääsi kurkistamaan tehtaisiin virtuaalisesti. Tarjolla oli kurkistuspalloja kuin VR-lasitkin. Samalla opas koko ajan kertoi meille faktoja Fazerista, kuten esimerkiksi sen, että Martti Ahtisaari vie aina valtiovierailuilla tuliaisina PAX-pastilleja, koska Pax on latinaksi rauha. Opimme myös, että Dumle oli alunperin ruotsalainen tikkari, jonka Carl Fazerin poika Sven osti ja muutti karkiksi.

Mignon-munia myydään vuosittain 1,5 miljoonaa kappaletta vaikka ne ovat kausituotteita ja myynnissä vain hetken. Ihan hullua! Mignon on muuten Fazerin toiseksi vanhin tuote. Se lanseerattiin vuonna 1896.

Vuotta aiemmin tuli myyntiin Fazerin vanhin tuote, joka on tietenkin kettukarkki.

Fazerin kolmanneksi vanhin tuote on KisKis-karkki, joka on muuten Suomen ensimmäinen rekisteröity tavaramerkki.

Kierroksen lopussa pääsimme vetämään sokeriöverit. Tarjolla oli kaikenlaisia Fazerin makeisia, joista osa oli sellaisia, joita emme olleet ennen edes maistaneet.
Olen joskus nuorempana käynyt Leafin tehtaalla ja muistan kuinka pettyneitä lapsina olimme, kun emme saaneet karkkia kuin kourallisen. Se oli vielä epäreilua, kun kaikilla oli erikokoinen koura. Täällä tuollaista ei tarvinnut kokea vaan sai vetää suklaata niin paljon kuin napa vetää.

Kierroksen aikana sai jättää Fazerin koekeittiöön ehdotuksia uusista tuotteista. Itse pyysin laktoositonta maitosuklaata, koska Fazerin maitosuklaassa on 3 lasia oikeaa maitoa joka levyssä. Ei siis maitojauhetta vaan oikeaa maitoa.

Kierroksen jälkeen pääsimme vielä Fazer-myymälään, josta sai ostettua tuliaisia. Myynnissä oli kaikkea makeisista t-paitoihin. Ostin kotiin magneetin ja Janille maistiaisiksi Sirkkaleipää. Katja taisi ostaa mignoneita. Kauppaan pääsee menemättä kierrokselle. Sieltä saattaa löytyä tuotteita, joita ei juuri siihen vuoden aikaan ole kauppojen valikoimissa, kuten nuo Mignonit.

Kierrokselta sai vielä mukaansa kassillisen herkkuja, jotta sokeritasapaino pysyy varmasti sopivana.

Kävimme vielä nopeasti kurkkaamassa kahvilan, joka vierailukeskuksen yhteydessä oli. Olimme paikalla sunnuntaina, jolloin kahvilassa tarjoiltiin brunssia ja kahvila oli tupaten täynnä. Siellä oli useampi perhe juhlimassa selvästi jonkun syntymäpäivää ja olipa siellä menossa yhdet baby showeritkin.
Oikeastaan menimme kahvilaan katsomaan Kluuvikadun Fazer-myymälän alkuperäistä kassakonetta, joka oli kahvilassa näytillä.

Ulkona oli vielä kaunis puutarha, jossa kasvoi kauniita kasveja. Auringonkukat olivat vierailumme aikaan juuri kauneimmillaan ja pakkohan niiden kanssa oli kuva saada.

Onko Fazer vierailukeskus sinulle tuttu paikka?

 

LUE MYÖS: 

MITÄ MINULLA OLI PÄÄLLÄ GLORIAN FASHION SHOW-TAPAHTUMASSA?

TULETHAN SEURAAMAAN MYÖS INSTAGRAMISSA @SUSANNAKUOHULA