Hae
Colour Outside the Lines

Ja yhtäkkiä kaikki rakkauslaulut kertoivatkin sinusta

Hieman yli viisi vuotta sitten julkaisin Facebookissa kuvan, koska olin ollut tasan kymmenen vuotta sinkkuna.

 

Tuon kuvan julkaisemisesta kului 26 päivää enkä ollutkaan enää sinkku. Joskus elämä yllättää. Uskon, että jokaisella asialla, joka meille tapahtuu, on joku merkitys ja ehkä minun olikin tarkoitus olla yksin niin pitkä aika, koska muuten en olisi tavannut ikinä Jania. Niin ja hei, sai Leonardokin sen Oscarin.

Olin aiemmin töissä kassamyyjänä K-Citymarketissa. Kuopiossa on kaksi cittaria ja niissä on molemmissa sama vartiointifirma. Ystävystyin yhden vartijan kanssa. Hän kuitenkin lopetti työt firmassa opiskeltuaan uuden ammatin ja muutti toiseen kaupunkiin. Tasan viisi vuotta sitten hän tuli vierailulle luokseni ja meiltä vein hänet käymään entisen esimiehensä luona.

Katselin illalla ihan rauhassa televisiota, kun puhelimeeni tuli viesti yhteiseltä ystävältämme. Hän kysyi, että onko ok, jos hän näyttää kuvaani entiselle esimiehelleen, koska ajatteli, että hän saattaisi tykätä minusta. Hämmennyin vähän tuosta viestistä ja vastasin hetken mietittyäni, että ei se haittaa. Sain vastauksesi ”hyvä, koska näytin sitä jo. Jani laittaa sulle varmaan kohta itse viestiä.” Samalla hetkellä minulle pamahti Facebookissa kaveripyyntö Janilta. Hyväksyin kaveripyynnön ja sain samantien viestin, johon vastaamista mietin kuitenkin hetken. Viesti alkoi sanoilla ”No hei ihana!”.

Myöhemmin sain kuulla, että he olivat oikeasti istuneet siellä vierekkäin naputtelemassa niitä viestejä minulle. En edes välttämättä halua koskaan tietää millaisia keskusteluja siellä on käyty.

Juttelimme siinä messengerissä Janin kanssa sitten muutaman tunnin ja huomasimme kuinka hyvin meillä juttu luisti. Molemmilla oli yksi lapsi, molemmat rakasti lukemista ja lautapelejä ja kumpikaan ei oikein tykännyt baareissa roikkumisesta.

Parin tunnin juttelun jälkeen Jani ehdotti, että tulisin käymään hänen luonaan. Olin aiemmin maininnut, että Melissa on yökylässä ystävällään, joten olin yksin kotona. Istuin siis sohvalla collareissa ilman meikkiä ja hän pyysi minua käymään. Päätin, että jos en kelpaa sellaisena niin en kelpaa ollenkaan, joten olin impulsiivinen ja lähdin ajamaan Janin luo kymmeneltä illalla. Tiesin missä hän asuu, koska olinhan jo aiemmin vienyt ystävämme sinne.

Alku oli vähän kankeaa, koska molempia taisi vähän jännittää ja juttelimme siinä hiljaa, koska Bea oli makuuhuoneessa nukkumassa. Janilla oli aamulla seitsemään meno töihin, mutta siltikin juttelimme koko yön. Vaikka meillä tuntui alusta asti klikkaavan, olin alkuun jutusta vähän varuillani, koska olin ollut niin pitkään yksin ja koska aiemmat kokemukseni miehistä ei ollut niin kehuttavia. En siis hypännyt suhteeseen suoraan vaan mietin seuraavan päivän uskallanko nähdä Jania enää uudelleen. Ei se kauan vaatinut miettimistä. Jani ja Bea asuivat luonani jo muutaman kuukauden kuluttua ensitapaamisesta.

Meillä oli alusta asti vahva yhteinen usko suhteeseen. But I’m a human not a sandwich-blogin Iina sanoi Instagramissaan, että heillä oli Oton kanssa suhteen alusta sellainen mentaliteetti, ettei ero ollut vaihtoehto vaan suhde kestäisi. Hän kirjoitti tästä myös blogissaan hetki sitten. Samalla mentaliteetilla mekin olemme yhdessä. Moni on kysynyt kuinka tiedämme, että tämä kestää. Tiedämme sen siitä, että olemme valmiita tekemään töitä suhteen eteen myös niinä huonoina hetkinä. Meillä on ystäväpariskunta, jotka ovat jo valmiiksi miettineet mitkä tavarat kuuluvat kenellekin, jos ja kun he joskus eroavat. Me mietimme tätä naureskellen omalta kantiltamme yksi päivä, koska kumpikaan meistä ei ajattele, että ero olisi edes mahdollisuus. Tässä ollaan ja pysytään, kunnes kuolema meidät erottaa vaikka emme vielä olekaan naimisissa.
Kihloissa olemme olleet jo 3,5 vuotta. Olin ehkä ”muutaman” kerran saattanut vihjailla kosinnasta ennen kuin se oikeasti tapahtui. Jotenkin se ehkä toi minulle sitä turvaa parisuhteeseen entistä enemmän. Kihlaus on minulle pyhä asia ja tarkoittaa sitä, että ollaan menossa naimisiin. En koskaan nuorempanakaan ymmärtänyt niitä kavereiden teinikihloja, joita vaihdettiin huvikseen. Minusta se on lupaus avioliitosta ja avioliitto lupaus loppuelämästä yhdessä. Tottakai on tapauksia, joissa ero on parempi vaihtoehto, mutta kun kumpikin vakaasti uskoo parisuhteeseen ja tulevaisuuteen yhdessä huonoista ajoista huolimatta, on parisuhde hyvällä mallilla.
Häät ovat tulossa tulevaisuudessa, mutta tällä hetkellä niihin ei ole varaa. Toivevuosi olisi 2023 eli neljän vuoden kuluttua.

 

Ennen kihlausta minun uskoani tähän suhteeseen valoi kohdunulkoinen raskaus, joka päättyi leikkauspöydälle hätäverillä alle kolme kuukautta meidän suhteen alusta. Koska munanjohdin repesi, oli alkion oltava noin 8 viikkoa vanha eli olen tullut raskaaksi melkeinpä heti meidän suhteen alkaessa.
Janin tuki ja turva tuon katastrofin sattuessa ja sen jälkimainingeissa oli aivan sanoinkuvaamaton. Minä olin varma, että hän lähtee kävelemään, kun minä olin tuhonnut alkion ja masennuin siitä aika pahasti. Hän kuitenkin pysyi vierelläni ja teki kaikkensa, että minulla olisi parempi olla. Se sai minut uskomaan siihen, että me selviämme yhdessä mistä vain.
En ole mikään maailman helpoin tyttöystävä, koska mielenterveyteni on aika hauras juurikin huonojen ihmissuhdekokemusten takia, jotka ajoittuivat juuri sinne pahimpiin teinivuosiin, kun mieli oli muutenkin hauras. Minulla oli aiemmin pahoja luottamusongelmia, masennun helposti vastoinkäymisistä ja aamuisin olen pahalla tuulella. Siltikin Jani rakastaa minua juuri tällaisena.

 

Kun kysyin Janilta tätä postausta varten mitä hän minussa rakastaa, oli vastaus seuraavanlainen:
”Sinun naurua, turvallista yhteiseloa ja tulevaisuutta 
ja sinun kykyä törmäillä arkipäivän esineisiin.” 
 
Minähän olen aina ollut superkömpelö. Rippikoulussa sain nimekseni kympin tyttö, koska jotenkin kummallisesti onnistuin polttomerkkaamaan itseeni numeron kymmenen pihasaunan kiukaasta. Janin ollessa meillä ensimmäistä kertaa yötä, törmäsin yöllä vessaan noustessani makuuhuoneen oveen naama edellä. En ikinä pidä itse ovea kiinni ja sitten Jani oli sulkenut sen huomaamattani, joten enhän minä tutussa asunnossa odottanut oven olevan edessäni vaan kävelin vanhasta muistista. Seuraavana päivänä kaaduin myös portaissa. Annoin siis oikein tasapainoisen kuvan itsestäni heti ensi alkuun.
Itse rakastan Janissa hänen huumorintajuaan, ymmärtäväisyyttään ja luotettavuuttaan. Vaikka olisimme kuukausia erossa toisen matkustaessa, tietäisin hänen olevan uskollinen. Edellisessä suhteessani en voinut luottaa kumppanini olevan uskollinen edes yhtä iltaa. Rakastan myös sitä miten hyvä isä Jani on kaikille kolmelle lapsellemme. Ja esimerkiksi sitä, että yöllä Jani nousee lasten luo, jos he heräävät ja antaa minun nukkua.

 

Parisuhteessamme parasta on juurikin se luottamus, täydellisesti kohtaavat huumorintajut sekä yhdessä olemisen helppous. Me haluamme elämältä samoja asioita ja meille hyvään parisuhteeseen riittää se ihan tavallinen arki. Emme odota joka hetkeltä ilotulitteita vaan meille riittää yhteiseksi ajaksi ihan vaan vaikka se muutama tunti kahdestaan, joka meillä on iltaisin lasten mentyä nukkumaan. Vaikka useimmiten myös teini viettää meidän kanssa niitä iltoja.
Käymme tosi harvoin missään kahdestaan eikä se haittaa. Meillä on kivaa myös perheenä ja se hoitaa myös parisuhdetta. Yritämme päästä kuitenkin edes puolen vuoden välein syömään kahdestaan ulos ja olemme noin kerran vuoteen viettäneet viikonloppumatkoja kahdestaan jossain.

 

 

Eilen meidän ensitapaamisesta tuli viisi vuotta. Olemme olleet niin tiiviisti yhdessä alusta asti, että pidämme eilistä vuosipäivänämme.
Viiteen vuoteen on kuulunut iloa ja surua, mutta jokainen hetki on tehnyt meistä parina vahvemman. En malta odottaa mitä kaikkea vielä koemme seuraavien vuosikymmenten aikana.

mikä tekee hyvän parisuhteen sinun mielestäsi?
Ovatko rakkauslaulut saaneet uusia merkityksiä parisuhteen myötä?

LUE MYÖS:

KAUNIS PIENI IHMINEN

 

TULETHAN SEURAAMAAN MYÖS INSTAGRAMISSA @SUSANNAKUOHULA

Tiedätkö miltä koulukiusaaminen tuntuu?

Minulla on omakohtainen kokemus koulukiusaamisesta yläasteajoilta. Ehkä heidän mielestään se naljailu ja asioiden sanominen ei tuntunut siltä, mutta minä tiedän miltä koulukiusaaminen minusta tuntui.

Olen ollut aina hyvin ulospäinsuuntautunut. Niin lapsena, teininä kuin aikuisenakin. Minulla on ollut ystäviä joka elämänvaiheessa ja olen ulospäin näyttänyt hyvinkin sosiaaliselta.

Tämä ei kuitenkaan ole säästänyt minua koulukiusaamiselta.

Ala-asteella olin yksi muista, en ollut kenenkään silmätikku enkä mitenkään erottunut joukosta. Kaikki muuttui, kun aloitin seitsemännen luokan.

Naapurissamme asui minua kaksi vuotta vanhempi poika, jonka pikkusiskoa kävin vahtimassa viikonloppuisin. Vietin heidän luonaan paljon aikaa viikollakin, koska olin tuon pienen taaperon lumoissa.

Minun aloittaessa seitsemännen luokan, poika aloitti yhdeksännen luokan. Ei mennyt kuin muutama viikko, kun pojan kaverit alkoivat naljailla minulle minne sitten meninkin. Joka kerta heidän ohi kävellessäni kuulin heidän huutelevan pojan nimeä ja tekevän pussailuääniä, oli poika lähellä tai ei.

Aloin tarkkailla koulussa käytäviä, joita uskalsin kävellä ja odotin, että seitsemäs luokka loppuisi ja yhdeksännen luokan oppilaat lähtisivät muihin kouluihin. Keväällä heidän luokkansa aamukammassakin oli kolmessa eri kohtaa mainittu minun nimeni.

Ja kyllä tiedän, että se olin minä, koska vaikka Susanna on aika yleinen nimi, on se yleensä toisena nimenä (kuten minullakin) eikä koulussamme ollut muita, joilla olisi ollut sama kutsumanimi.

Kahdeksas luokka alkoi ja huokaisin melkein helpotuksesta, kunnes huomasin, ettei poika ja hänen kaverinsa olleetkaan hävinnyt koulusta mihinkään. He olivat edelleen siellä, nyt vain kymppiluokalla. Piina jatkui siis vielä vuoden lisää.

Yhdeksännellä luokalla tunsin olevani vapaa. Sain kävellä koulun käytävillä rauhassa ilman huuteluita. Omalla luokallamme oli yksi poika, joka naljaili minulle usein, mutta en antanut sen häiritä, koska olin jo niin tottunut tuohon koulukiusaamiseen.

Koulukiusaaminen saattaa jättää syvät arvet, viedä halun näyttäytyä omana itsenään tai oikeasti viedä jopa elämänhalun. Välillä voi olla päiviä, kun kouluun ei vaan pysty menemään ja sitä saattaa alkaa vältellä keinolla millä hyvänsä. Koskaan koulukiusaaminen ei ole kiusatun syy.

Seitsemännen ja kahdeksannen luokan koulumenestys ei ollut ihan huikeaa eikä niitä numeroita noin vaan nostettu enää yhdeksännellä luokalla. Kouluun meneminen tuntui joskus hyvinkin vastenmieliseltä, mutta koskaan en tuntenut olevani niin kiusattu, että olisin tuntenut olevani ansassa tai poispääsemättömässä tilanteessa.

Kaikilla asiat eivät ole niin hyvin.

Älä sinä ole se, joka kiusaa.

 

Huomasin yhden kiusaajani kuolinilmoituksen lehdessä joitakin vuosia sitten ja vaikka kuinka inhosin häntä tuon kiusaamisen takia, en koskaan olisi toivonut hänelle kuolemaa nuorena. Ilmeisesti kuolema ei ollut luonnollinen ja hänellä ehkä oli asiat huonommin kuin hän antoi muiden ymmärtää. Ehkä se sai hänet käyttäytymään kuten hän teki.

Tiedätkö sinä miltä koulukiusaaminen tuntuu?

 

JOS SINUA KIUSATAAN KOULUSSA TAI JOSSAIN MUUALLA, VOIT SOITTAA ILMAISEEN MANNERHEIMIN LASTENSUOJELULIITON NUMEROON 116 111, JOSSA VOI JUTELLA MISTÄ VAAN MIELTÄ PAINAVASTA ASIASTA. PUHELIN AUTTAA ARKISIN 14-20 JA VIIKONLOPPUISIN 17-20. EI OLE VÄÄRIN HAKEA APUA PIENIINKÄÄN ONGELMIIN. 

 

LUE MYÖS: 

Tältä minä näytän ja se on okei. 

 

TULETHAN SEURAAMAAN MYÖS INSTAGRAMISSA @SUSANNAKUOHULA