Voiko kesäloma olla hauska ilman huvipuistoa tai festareita?
Koronakevät muutti huimasti suunnitelmia ja aluksi tuntui, että koko kesäloma on peruttu. Rajoituksia onneksi on kuitenkin purettu pikkuhiljaa joka puolelta.
Mua eniten kaikesta harmittaa suunnitelman muutokset muutaman jutun kohdalla. Meidän oli tarkoitus heti kesäloman alottajaisiksi lähteä laivalle koko perheellä ja Melissalle oli luvattu kaverikin mukaan. Meidän piti risteillä Silja Linen laivalla Tukholmaan ja mennä ensimmäistä kertaa ikinä huvittelemaan Gröna Lundiin. Siellä olisi varmasti ollut kivaa koko porukalla.

Toinen juttu, mikä harmitti aiemmin suunnattomasti, oli Antti Tuiskun stadionkeikka elokuussa. Me oltiin ostettu sinne Melissan ja Janin siskon kanssa liput ihan lavan eteen ja nyt sinne ei sitten päästäkään.
Onneksi nämä molemmat jutut on asioita, jotka voi kokea myös joskus muulloin. Antin keikka siirtyi seuraavalle kesälle ja Tukholmaan voidaan ihan hyvin reissata vaikka parinkin vuoden päästä.
Me ollaan keksitty kivoja juttuja ihan kotikaupungissa, ettei lapsilla olisi ihan tylsä kesäloma. Bea oli koko kesäkuun äitinsä luona, mutta ennen hänen sinne lähtöä me käytiin Puijon tornissa katselemassa Kuopiota ja Kuopion eläinpuistossa.
Vivia on vielä sen verran pieni, että on onnellinen ihan vaikka vaan metsäretkestä tai uimarannalle pääsystä eikä osaa edes harmitella, ettei päässytkään Muumimaailmaan tai Särkänniemeen. Koska vaikka nuo kaksi ovatkin auki, olemme me päättäneet olla menemättä huvipuistoihin tänä vuonna. Koska asumme Kuopiossa, olemme vältelleet Etelä-Suomeen matkustamista ihan sieltä keväästä asti.

Eilen kävimme lasten kanssa torilla jäätelöllä (kolmelle lapselle jätskipallot maksoi yhteensä 9 euroa) ja kiertämässä vasta muuttanutta kirpputoria. Jokainen lapsista löysi kirppikseltä jotain itselleen ja ostokset maksoivat yhteensä 14 euroa. Ei minusta kallis kesähuvitus ja kaikilla oli hauskaa.
Olemme käyneet tänä kesänä pari kertaa jäätelökioskilla emmekä sen useammin varmaan käykään. Lapsille kun kelpaa vaikka pakettijäätelö, että he ovat onnellisia.
Olemme myös sadepäivinä leikkineet yhdessä sisällä muotinäytöstä, prinsessoja ja kampaajaa. Aurinkoisina päivinä olemme käyneet puistossa, rannalla ja kävelyillä. Se on ollut kesälomakivaa, joka ei maksa yhtään mitään.
Me olemme myös siitä onnekkaassa asemassa, että vanhempani omistavat kesämökin, jolle olemme aina tervetulleita. Sinne ei ole kuin noin tunnin matka ja olemmekin olleet mökillä useampana viikonloppuna.
Mielelstäni siis hyvä kesäloma voi koostua muustakin kuin festareista tai huvipuistoista, kun vaan itse ottaa sen asenteen, että ilman niitäkin voi pitää hauskaa1
Oletteko te käyneet tänä kesänä huvipuistossa?
Muistathan tulla seuraamaan touhujamme myös Instagramissa!
Matala ferritiini ja sen tuomat oireet
Olen koko kevään miettinyt, että jokin ei ole kunnossa. Minua on väsyttänyt ihan hirveästi ja olen ollut todella uupunut jo pitkään. Ensin epäilin, että kilpirauhasarvoni eivät ole kunnossa. Minulta on poistettu kilpirauhanen ja arvot tuppaavat välillä heittelehtimään. Kävin terveyskeskuslääkärillä ja pyysin samalla, että samalla mitattaisiin myös rauta-arvot. Matala ferritiini kun voi aiheuttaa myös väsymystä ja lukuisia muita oireita.
Olin aiemmin jo käynyt mittaamassa hemoglobiinia, kun epäilin rauta-arvojen olevan alhaalla, mutta silloin lääkäri ei epäillyt raudanpuutosta, koska hemoglobiiniarvoni oli mainio.
Nyt kuitenkin lääkäri otti väsymykseni tosissaan ja suostui lisäämään listalle myös ferritiinin eli raudan varastoarvon. En ollut yhtään yllättynyt, että minulla oli matala ferritiini oireideni jälkeen. Varastoarvo oli 22 µg/l. Terveyskeskuksen mukaan viitearvo on 13-150 µg/l, mutta kuitenkin esimerkiksi Puhti kertoo alle 30 µg/l olevan jo syyn raudanpuuteanemian epäilyyn.

Katsoin tulokset Omakannasta enkä ole vielä jutellut lääkärin kanssa, koska sain soittoajan vasta ensi viikolle, mutta olen aika varma, että lääkärikin ottaa minut nyt tosissaan. Hemoglobiinini oli taas 134 (viitearvo 117-155) eli pelkällä hemoglobiinin mitauksella ei raudanpuutos olisi mitenkään näkynyt.
Oireina minulla matala ferritiini aiheuttaa ihan hirvittävää väsymystä. Tuntuu, että aamulla ei saa silmiä auki ja väsymys jatkuu koko päivän. Minua myös usein huimaa, särkee päätä ja olen entistäkin hajamielisempi. Kaikkeen on vaikea keskittyä.
Ärsyttävin oire kaikista on se, että hiukseni putoavat päästä. Huomasin tätä tapahtuvan jo viime vuonna, mutta silloin se taisi liittyä kilpirauhaseen. koska asia korjaantui, kun lisäsimme lääkitystä.
Nyt hiukseni kuitenkin harventuvat päivä päivältä vain enemmän. Niitä putoilee koko ajan lisää ja keräilen hiuksia vaatteista ja iholtani koko ajan. Suihkussa käteen jää hiuksia tupottain ja harjan joutuu tyhjentämään hiuksista joka ikisen harjauskerran jälkeen. Huomasin myös, että hiukseni katkeilevat, koska päälaella on todella paljon katkenneita hiuksia.
Tämä on minulle kova pamaus, koska olen yrittänyt kasvattaa hiuksiani pitkään ja ne alkoivat vihdoin olla tosi hyvässä kunnossa sekä ulottuivat olkapäille. Nyt hiukset on pakko leikata taas lyhyeksi ja prosessi pitää aloittaa alusta. Olisin halunnut, että omat hiukseni olisivat olleet kahden vuoden päästä häissämme pitkät, mutta ne eivät enää ehdi kasvaa ja joudunkin luultavasti turvautumaan pidennyksiin. Jos nekään pysyvät harvoissa hiuksissani kiinni.
Kävin jo apteekissa hakemassa Maltofer-nimisen rautatabletin sekä imeytymistä auttavan foolihapon. Lääkäri varmastikin määrää minulle reseptillä rautalääkkeen, mutta ajattelin ottaa jo startin rautalääkkeeseen.
Onko sinulla ollut matala ferritiini ja jos on niin miten sitä hoidettiin?
LUE MYÖS:


0