Colour Outside the Lines

Lähilomakohteena Kylpylähotelli Rauhalahti

Huomasin hotellin mainoksen Facebookissa ja sitä kautta menin katsomaan huoneen hintaa. Ilmeisesti hotellissa oli menossa jonkinlainen kesätarjous ja hotellin puolelta huone neljälle (2 aikuista ja 2 lasta) olisi maksanut 135€. Huoneeseen kuului aamiainen ja kylpylän vapaa käyttö.

Me emme kuitenkaan halunneet ottaa huonetta hotellin puolelta siksi, että huoneissa oli aikuisille sängyt normaalisti ja lasten parvisänky oli aikuisten sängyn päällä. Meidän lapset ovat aika heiluvaisia nukkuessaan ja minua hieman hirvitti ajatus siitä, että olisin yöllä herännyt, kun toinen heistä tipahtaa päällemme. En myöskään usko, että lapset olisivat malttaneet nukkua vierekkäin.

Tämän takia valitsimme huoneen huoneistohotellin puolelta. Meillä oli pieni huoneisto erillisellä makuuhuoneella ja saunalla. Sen hinnaksi tuli 150€ yöltä, joten hinta ei todellakaan päätä huimannut. Tähän huoneeseen kuului myös aamiainen ja kylpylän vapaa käyttö. Ainut plussa mitä hotellin puolella olevassa huoneessa olisi tähän verrattuna ollut, olisivat olleet kylpytakit. Huoneistohotelliin niitä ei saanut, mutta kesähelteellä se ei haitannut. Meidän pieni lähiloma sattui nimittäin juuri hellepäiville.

kylpylähotelli rauhalahti

Kylpylähotelli Rauhalahden vastaanotto.

Näkymä hotellin ulko-ovelta huoneistohotellille päin. Oikealla näkyy uudet studiohuoneet.

kylpylähotelli rauhalahti huoneistohotelli

Huoneistohotellirakennus, jonka edessä ilmainen parkkipaikka.

Hotelli, kylpylä ja huoneistohotelli ovat jo remontin tarpeessa ja kaipaisivat päivitystä tälle vuosikymmenelle (ja vuosituhannelle). Tämä ei kuitenkaan estänyt meitä nauttimasta olostamme. Olimme matkalla kuitenkin vain yhden yön, joten emme ehtineet huoneessa edes kovin paljon aikaa viettää.

Huoneistohotellin huoneessa oli mikro, kahvinkeitin, aterimet ja pieni tiskiallas, joten siellä olisi voinut hyvin asua pidempiäkin pätkiä ja tällainen on varmaan suosittu vaihtoehto työmatkalaisille. Sain Instagramissa viestiä, että heillä oli ollut todella huonot sängyt huoneessa, mutta meille kyllä oli valikoitunut ihan mukavat sängyt. Itsehän testasin niistä kahta, kun alkuyön nukuin yksin ja loppuyön Vivian vieressä. Tyynyjäkin oli lisää kaapeissa, jos kaipasi enemmän kuin yhtä tyynyä nukkumiseen.

Huoneen sisustus oli aika vanhentunut ja esimerkiksi sängyn viereinen seinä aika kamala, kun siitä puuttui peukalonpään kokoisia paloja, mutta huone oli siisti ja viihtyisä. Olisimme myös hyvin mahtuneet tuonne koko viisihenkisellä perheellämme. Saunaa emme tulleet testanneeksi sitten kuitenkaan, koska olimme myöhälle iltaan kylpylässä ja kun sauna oli lopulta lämmin, olimme molemmat niin poikki, että halusimme vain nukkumaan. Jos olisimme olleet huoneessa kaksi yötä. olisi saunakin tullut testattua.

Käsihygieniasta oli hotellilla huolehdittu todella hyvin. Joka nurkalla oli käsidesiä, jopa huoneistohotellin aulassa. Koska hotelli oli itselleni tuttu paikka, oli myös helppo käydä pesemässä käsiä usein, kun tiesi missä vessat sijaitsee.

Turvavälit oli vähän niin ja näin ravintolassa ja kylpylässä. Vaikka kuinka itse yritti pysytellä kaukana muista ja valita pöydän niin, että vieressä on tyhjää, tuli joku kuitenkin siihen aina istumaan. Pöytiä ei siis oltu vähennetty ollenkaan eikä merkattu niin, ettei joissain pöydissä olisi saanut istua. Ainoa paikka missä näin ne turvavälimerkinnät, oli hotellin vastaanoton jonotusalue.

Me oltiin ostettu ennakkoon perjantaille buffetruokailu, koska ajateltiin, että se on kaikista helpoin tapa, kun sisäänkirjaudutaan kuitenkin melkein ruoka-aikaan. Ruokailu maksoi kahdelta aikuiselta ja yhdeltä lapselta noin 45 euroa. 3-vuotias sai ruoan ilmaiseksi.

Ravintolasta en tajunnut edes ottaa yhtään kuvaa, niin lomamoodissa olin. Tarjolla oli lämpiminä vaihtoehtoina kahta erilaista perunaa, uunikasviksia sekä kala- että lihavaihtoehto. Kasvisruokailijalle olisi ollut vähän huonosti vaihtoehtoja. Lisäksi oli leipää ja salaattipöytä. Gluteenittomia vaihtoehtojakin oli hyvin tarjolla, mutta olin hieman pettynyt, että kaikesta olisi pitänyt pyytää allergeenit erikseen, koska niitä ei ollut missään esillä. Jälkiruoaksi oli tarjolla lettuja ja Vivia sai gluteenittoman muffinsin.

Kävimme sekä ennen että jälkeen ruokailun leikkimässä pienessä leikkipuistossa, joka oli hotellin ja huoneistohotellin välissä. Mehän olimme suunnitelleet kylpyläreissun niin, että Vivia ja Bea saavat kivaa kesätekemistä, mutta Bealle tarjoutui mahdollisuus lähteä mummin kanssa mökille ja hän päätti valita sen kylpylän sijasta. Odottelimme tuossa sitten mummia saapuvaksi ennen kuin me muut menisimme kylpylään.

Heti maanantaina Bea kuitenkin kysyi, että milloin voisimme mennä hotelliin niin, että hän olisi myös mukana. Selitin lapselle kuitenkin, että hänellä oli mahdollisuus päästä hotelliin, mutta hän itse valitsi toisin ja koska teoilla on seuraukset, meni häneltä hotellireissu nyt sivu suun. Kerroin myös, etten tiedä milloin olemme menossa seuraavan kerran, koska hotellissa käyminen on kuitenkin kahden opiskelevan aikuisen taloudessa aika iso sijoitus.

kylpylähotelli rauhalahti leikkipaikka

Kun Bea oli lähtenyt mummin matkaan, suuntasimme Vivian odottamaan paikkaan eli kylpylään. Kylpylä on käytössä muillekin kuin hotellivieraille ja olemmekin käyneet siellä usein, koska se on Kuopion monipuolisin kylpylä.

Parasta Rauhalahden kylpylässä on ulkoallas, joka on auki myös talvisin. Ei ole mitään sen parempaa kuin olla lämpimässä uima-altaassa lumisateella! Tällä kertaa olimme liikenteessä kuitenkin keskellä kesää ja ulkona oli illallakin vielä todella lämmin. Kävimme ulkoaltaassa monta kertaa.

Vivia selvästi nautti, kun sai kerrankin kaiken huomion meiltä molemmilta, koska normaalistihan huomiosta pitää taistella kahden muun lapsen kanssa. Hän ui innoissaan ja oli itse asiassa jo todella hyvä polskimaan tuolla. Kylpylässä oli kellukkeita ja niiden avustuksella Vivia uikin Janin kannattelemana pitkiä matkoja itse.

Kylpylässä oli illalla todella paljon ihmisiä vielä hieman ennen sulkuaikaa. Koska olimme lähilomalla, ei tutuilta voinut välttyä ja törmäsinkin siihen yhteen ainoaan ihmiseen. jonka tapaamista en välttämättä toivoisi enää ikinä. Onneksi olimme isossa kylpylässä niin se ei haitannut ja ehkä olin jo kasvanut niin aikuiseksikin, että osasin antaa asian olla häiritsemättä.

Kylpylään on varmastikin suunnitteilla jonkinmoinen remontti jossain vaiheessa lähitulevaisuudessa, koska se alkaa olla jo aika kulunut. Lastenaltaassa laattojen saumauksetkin tuntuivat jo tosi karheilta ihoa vasten.

Ostimme vielä huoneeseen mukaan iltapalaksi Scan Burgerista ruokaa ja lähdimme jatkamaan iltaa huoneistohotellin puolelle karaokelaulun saattelemana. Vaikka hotellin terassilla raikuikin karaoke, se ei onneksi kuulunut huoneeseemme asti.

Kylpylähotelli Rauhalahti kylpylän vastaanotto

Vinkkejä XL-kokoisista uikkareista otetaan vastaan. Plussaa, jos rinnat eivät pullahda ulos kesken uinnin!

Meillä oli huoneistohotellin alakerran päätyhuoneisto, joka oli kaikin puolin rauhallinen eikä parvekkeelta naapureita näkynyt. Jani ja Vivia kastelivat parvekkeen ja toisensa uinnin jälkeen mukana olleilla vesipyssyillä ja tämän jälkeen Vivia katsoi vielä kainalossani elokuvan.

Olin vahingossa unohtanut Vivian yövaipat kotiin ja hän nukkuikin hienosti koko yön ilman vaippaa. Tämä sai meidät harkitsemaan vaippojen poisjättämistä, koska Vivia selvästi osaa jo herätä vessaan tarpeen tullen.

Unohdin merkata hotellivaraukseen, että tarvitsemme potan, koska sitä ei kysytty missään vaiheessa ja kävinkin illalla sen hotellin vastaanotosta pyytämässä. Onneksi huoneistohotelli oli todella lähellä oikeaa hotellia, joten matka ei ollut pitkä.

Itse heräsin aamulla jo kuudelta, kun jonkun herätyskello soi aina viiden minuutin välein uudelleen. Kun herätyskello lopulta lopetti soimisen, alkoi yläkerrassa lapset juoksennella ja metelöidä enkä enää herkkäunisena saanut unta. Tämä meteli kuului siis siihen erilliseen makuuhuoneeseen, jossa nukuin Vivian vieressä, mutta Jani sanoi, ettei ollut toiselle puolelle kuullut mitään.

Vivia ja Jani nukkuivat melkein yhdeksään ja pakkasimmekin sen jälkeen uimatavarat kassiin ja lähdimme aamupalalle. Aamupala oli todella runsas ja oikeastaan huomattavasti parempi kuin edellisillan buffet. Siellä oli tarjolla lämpimiä vaihtoehtoja, vohvelibaari, erilaisia hedelmiä, jogurtteja ja muroja. Gluteenittomat vaihtoehdot olivat samat kuin aiemminkin. Jostain olin aiemmin lukenut, ettei aamiaisella ollut pekonia, mutta kyllä me sitä ainakin löysimme.

Aamiaiselle oli avattu viereisen tanssiravintolan ovet, joten aamiaisella oli helpompi istua hieman enemmän omissa oloissaan. Söimme vatsamme täyteen ja lähdimme aamu-uinnille.

Aamulla kylpylä oli melkein tyhjä. Siellä sai siis olla todellakin rauhassa ja uiskentelimmekin itsemme ihan ryppyisiksi. Huoneen luovutus oli 12 ja ehdimme ennen sitä vielä käydä hetken lepäämässä huoneessa.

Kaiken kaikkiaan Kylpylähotelli Rauhalahti oli oikein mukava kokemus. Remontilla hotellista saisi huimasti viihtyisämmän, mutta sellainen vaatisi varmasti suuria investointeja.

Meille Kylpylähotelli Rauhalahti kuitenkin toi juurikin sitä mitä etsimme -vaihtelua arkeen ja kivan loman lopetuksen.

Onko Kylpylähotelli Rauhalahti sinulle tuttu?

LUE MYÖS:

Kuopion eläinpuisto yllätti meidät positiivisesti